Inbjudan: frukostseminarium med paneldiskussion om klimatskadliga subventioner

Varje år subventioneras klimatskadlig verksamhet, främst fossila bränslen, i Sverige med över 30 miljarder kronor. De omfattande subventionerna finns i flera sektorer och befäster klimatskadlig verksamhet som andra klimatpolitiska satsningar är tänkta att motverka.

Den 15 mars bjuder Naturskyddsföreningen  på frukostseminarium på Victoriabiografen i Stockholm för att presentera och diskutera en stor kartläggning av svenska klimatskadliga subventioner, hur de kan åtgärdas och förslag till alternativ.

Sveriges förmåga att leva upp till Parisavtalet, de svenska miljömålen och ambitionen att bli världens första fossilfria välfärdsland bromsas kraftigt av de omfattande statliga, och till viss del kommunala, subventionerna. Men vilka är de? Varför finns de? Hur mycket kostar det skattebetalarna? Vad får de för effekt? Hur kan vi stödja olika sektorer på andra sätt?

Välkomna på ett lösningsinriktat morgonseminarium!

Tid:                   Torsdag 15 mars kl. 8.00 - 9.30. Insläpp och frukost från kl. 07.30.
Plats:                 Biograf Victoria, Götgatan 67, Stockholm.
Anmälan:         Senast den 12 mars till sara.hellstrom@naturskyddsforeningen.se.
                          Antalet platser är begränsat, först till kvarn!
Kostnad?          Seminariet är gratis. Frukosten som serveras är vegansk. Ange eventuella
                          allergier vid anmälan.

Program:

• Presentation av rapporten
    • Rapportförfattare Anders Friström, Naturskyddsföreningen

• Expertkommentarer
    • Nathalie Girouard, Head of Division, Environmental Performance and Information Division, OECD Environment Directorate
    • Ronald Steenblik, Special Counsellor, OECD Trade and Agriculture Directorate
    • Viveka Palm, adjungerad professor på KTH

• Politisk diskussion
    • Rasmus Ling (Mp), skattepolitisk talesperson
    • Rickard Nordin (C), klimat- och energipolitisk talesperson
    • Lars Tysklind (L), miljöpolitisk talesperson
    • Fler politiska representanter kan tillkomma.

Seminariet modereras av Naturskyddsföreningens ordförande Johanna Sandahl.