Jakten på Junselevargen stoppad

Förvaltningsdomstolen har återigen stoppat Naturvårdsverkets beslut om skyddsjakt på den genetiskt värdefulla Junselevargen.

-          Det här har allt mer börjat likna en illa skriven fars där alla är förlorare. Nu måste alla parter på allvar inrikta sig på en hållbar kompromiss som ger lugn och ro kombinerat med ett seriöst ersättningssystem vid skador, säger Mikael Karlsson.

För mer information:

Mikael Karlsson, ordförande Naturskyddsföreningen, 070-316 27 22

Kristoffer Talltorp, press / opinionsbildare, 070- 925 18 93

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 184 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Mobil hemsida (wap): mobil.naturmob.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00