Kammarrätten stoppar vargjakten

Kammarrätten har nu ikväll beslutat om inhibition av den pågående licensjakten på varg som Naturvårdsverket har beslutat om.  Beslutet kommer efter att de tre organisationerna överklagat beslutet. Detta innebär att jakten stoppas tills den är rättsligt prövad.

-          Naturvårdsverkets jaktbeslut var slarvigt och illa underbyggt. Det är bra för vargförvaltningen att det blir rättsligt prövat. Det har inte varit så mycket bevänt med urvalet i den här urvalsjakten., säger Ann Dahlérus, generalsekreterare Rovdjursföreningen.

-          Det är oerhört glädjande att det blir en rättslig prövning av jakten. Nu prövas Naturvårdsverkets beslut vilket samtidigt blir en prövning av om den svenska lagstiftningen lever upp till EU:s lagstiftning, säger Mikael Karlsson, ordförande Naturskyddsföreningen.

-          Jag är inte förvånad över Kammarrättens agerande då Naturvårdsverkets jaktbeslut bygger på mycket svaga grunder och i våra ögon är formellt felaktigt, säger Peter Westman, naturvårdschef Världsnaturfonden WWF.

Kammarrättens beslut finns bifogad.

För mer information:

Mikael Karlsson, ordförande Naturskyddsföreningen, 070-316 27 22

Ann Dahlérus, generalsekreterare Rovdjursföreningen, 076 – 850 06 53

Tom Arnbom, WWF, 070-554 40 66

Kristoffer Talltorp, press / opinionsbildare, 070- 925 18 93

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 184 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Mobil hemsida (wap): mobil.naturmob.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00