Klädbytardag i Karlskrona på lördag

Nu på lördag den 20 april kommer Naturskyddsföreningen att arrangera Klädbytardagar på 87 platser runt om i hela landet, en ökning från förra årets 68. I Karlskrona arrangeras en klädbytardag.

-          Genom att byta bort sina kläder som man inte längre använder så kan man få en ny vårgarderob samtidigt som man gör en viktig insats för miljön. Det är enkelt, kul och miljösmart, säger Jessica Andreason, projektledare på Naturskyddsföreningen.

Upplägget är enkelt. Besökarna tar med 5 fina och fräscha plagg som hänger hemma i garderoben och byter till sig 5 nya.

Att producera kläder är väldigt resurskrävande. Det går år stora mängder vatten och bekämpningsmedel samtidigt som det vid beredningen används mycket kemikalier. Besökarna på förra årets Klädbytardag bidrog till en resursbesparing på 120 ton koldioxid, 21 ton kemikalier och 80 000 kubikmeter vatten.

Karlskrona

Plats: Stadsbiblioteket

Inlämning: från kl 11

Klädbyte: kl 12-16