Majoritet av toppkandidaterna vill stoppa Vattenfalls satsning på kol och kärnkraft

I dag presenterar Naturskyddsföreningen resultatet av en enkät till toppnamnen i samtliga riksdagspartier. 54 % av de svarande ställde sig bakom att tvinga Vattenfall att lägga ned planerna på kolkraft inom EU och ny kärnkraft i Sverige. Bara 23 % svarade nej.

- Vattenfall är i dag det enda bolag som börjat titta på att bygga ny kärnkraft i Sverige. Alla andra har insett att det blir för dyrt. Nu verkar politikerna ha insett detta och vill inte att vi ska riskera att slösa bort skattebetalarnas pengar på det forntida, säger Svante Axelsson, generalsekreterare Naturskyddsföreningen.

Bland de rödgröna toppkandidaterna är stödet störst, samtliga toppkandidater från V och MP ställde sig bakom kravet och 63 % hos socialdemokraterna. Hos allianspartierna var stödet störst hos moderaterna, 39 %.

Naturskyddsföreningen har även låtit Sifo ställa frågan till allmänheten och där var stödet nästan detsamma som hos kandidaterna, 51 procent ja mot 28 nej.

- Det är ekonomiskt dårskap att låta Vattenfall bygga nya kolkraftverk och öppna nya kolgruvor. Istället för att sälja de smutsiga delarna i EU borde regeringen tillföra resurser för att Vattenfall ska få en förnybar affärsidé, säger Svante Axelsson.

Frågan som ställdes var:

”Statliga Vattenfall är en stor ägare av kolkraftverk och miljardsatsar för att planera för nya kärnkraftverk i Sverige.

Anser du att Vattenfall ska få nya ägardirektiv som anger att bolaget ska fasa ut användningen av fossila bränslen, avbryta satsningen på nya kärnkraftverk och bli ledande i omställningen till ett helt förnybart energisystem?”

354 riksdagskandidater av 510 på valbar plats svarade på enkäten. 69 procent av de som fått enkäten, svarade.

Hela undersökningen finns bifogad.

För mer information:

Svante Axelsson, generalsekreterare Naturskyddsföreningen, 070-728 25 85

Kristoffer Talltorp, pressansvarig Naturskyddsföreningen

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 203 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00