Miljömärkning ger resultat på butikshyllorna

En kvinna har ofta använt en mängd hygien- eller kosmetiska produkter innan hon går hemifrån på morgonen. Därför är det viktigt att dessa produkter miljömärks. När Naturskyddsföreningen undersökte 141 butiker från norr till söder visade det sig att hälften av de undersökta butikerna sålde enbart miljömärkta tvätt- och allrengöringsprodukter.

- Miljömärkning gör skillnad. Vi vet att vår egen miljömärkning Bra Miljöval har bidragit till att städa bort farliga kemikalier från butikshyllorna men vi ser samtidigt en stor potential för ytterligare förbättringar i butikerna.  Så även om vår nya undersökning bara ger en ögonblicksbild står det klart att butikerna kan bli bättre på att sälja miljömärkt, säger Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Naturskyddsföreningens nya stickprovsundersökning granskar utbudet av kemiska och hygieniska produkter i segmenten tvättmedel, hand- och maskindiskmedel, hygienprodukter för vuxna och barn samt fönsterputs, sköljmedel och spolglans i 141 butiker på 33 orter i landet. Bland annat 51 Ica-butiker, 23 Coop, 28 Willys, 15 Hemköp, sju City Gross, sju Lidl, och fem Netto  fick besök av representanter från Naturskyddsföreningens kretsar från norr till söder.

Bland hygienprodukterna var det svårast att hitta miljömärkt fast tvål, det fanns endast i 20 procent av butikerna. Miljömärkt tandkräm och deodorant, schampo och balsam samt flytande tvål var mycket vanligare.

-          Det är extra angeläget med miljömärkta produkter till barn. Därför är det anmärkningsvärt att undersökningen visar att inte en enda butik för miljömärkt tandkräm för barn. Däremot kunde man hitta miljömärkt schampo för barn i de flesta butikerna, säger Maria Palm, handläggare Bra Miljöval.

Naturskyddsföreningen uppmanar nu butikerna att sluta sälja icke-miljömärkta varor i de segment där det finns gott om miljömärkta alternativ och att butikerna snabbt börjar erbjuda miljömärkta hygienprodukter till barn.

Läs hela undersökningen här: http://www.naturskyddsforeningen.se/miljomarkning

För frågor kontakta:

Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen, 070-316 27 22