Naturskyddsföreningen cykelchockar hela landet

I morgon lördag kommer Naturskyddsföreningen att ”cykelchocka” för att uppmärksamma behovet av en aktiv och nytänkande cykelpolitik. Runt om i landet arrangeras det cykeldagar där man ex kan pimpa sin cykel, se på film och lyssna på politisk debatt.

Idag sker var tionde resa i Sverige på en cykel, men inte ens en procent av pengarna till infrastruktur går till cykeltrafiken.

Naturskyddsföreningen driver just nu en kampanj för att lyfta in klimatfrågorna i valrörelsen. I kampanjen kommer fem förslag att presenteras som gör det enklare, billigare och smidigare för cyklister att ta sig fram.

Lokala arrangemang:

• Alfta, Forsparken, kl 10. Prova en elcykel.
  • Borås, Stadsparken, kl 11. Cykeldemonstration.
  • Båstad, Lyckantorget, kl 10, Cykla för klimatet.
  • Göteborg, Järntorget, kl 12. Klimatdemonstration på cykel - obs lördag 13 sept
  • Göteborg, Väderkvarnsgatan 16, kl 18.30. Cykeltur.
  • Järbo, Järbo lanthandel, kl 11. Hela Järbo cyklar.
  • Jönköping, Östra torget, kl 14. Cykeltur.
  • Lund, Stortorget, kl 10. Cykeltur.
  • Mora Bälter Swens Torg, 10-13, Tävling i Moras snabbaste däckbytare, valenkät samt prova elcykel.
  • Stockholm, Brunkebergs torg, kl 14. Cykelkarneval.
  • Önneköp, Önneköps torg, kl 14. Cykelchock och invigningsmotion.
  • Österåker, Åkersberga järnvägsstation, kl 11. Cykeldag för klimatet.

Mer information om alla lokala arrangemang finns på www.naturskyddsforeningen.se/cykeldagen

För mer information:

Kristoffer Talltorp, pressansvarig Naturskyddsföreningen, 0709-25 18 93

David Kihlberg, samordnare Cykeldagen, 070-910 08 31

Cykeldagen är en del av kampanjen #klimatmaxa. www.naturskyddsforeningen.se/klimatmaxa

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 203 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00