Naturskyddsföreningen inleder kampanjvecka för ekologisk frukt

På lördag drar Naturskyddsföreningen igång årets kampanj för ekologisk produktion och konsumtion. Runt om i Sverige innebär detta en fortsättning på den framgångsrika kampanjen ”Byt till eko”, den här gången med fokus på våra val vid fruktdisken. Kampanjen är en del av den globala kampanjveckan Green Action Week där miljö- och konsumentorganisationer över hela världen deltar.

- Försäljningen av ekologiska bananer har ökat så mycket att det är ibland är tomt i butikernas fruktdiskar. Några butiker erbjuder bara ekologiska bananer idag. Nu vill vi få samma effekt på andra frukter som äpplen, citrusfrukter och vindruvor, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Kampanjen ”Byt till eko” får sin höjdpunkt under vecka 40, som även kallas Miljövänliga Veckan. Med start lördag 27 september kommer medlemmar i Naturskyddsföreningen att finnas vid matvaruaffärer, i stadskärnor och på bibliotek i många städer runt om i hela landet.

Kampanjen är en del av den globala ”Green Action Week – Organic Food and Farming for all” där Naturskyddsföreningen samlar ett 40-tal organisationer i 22 länder för att gemensamt driva fram mer ekologisk konsumtion och odling. Indien, Tanzania, Kenya, Brasilien, Filippinerna och Ukraina är några av länderna som deltar.

Här kan du läsa mer om Naturskyddsföreningens aktiviteter under Miljövänliga Veckan: http://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/miljovanliga-veckan-2014-byttilleko

Här kan du läsa mer om våra globala aktiviteter under Green Action Week:

För mer information:

Johanna Sandahl, ordförande Naturskyddsföreningen, 070-357 80 23

Kristoffer Talltorp, pressansvarig, 070- 925 18 93

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 203 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00