Naturskyddsföreningen kampanjar längs ostkusten

Möt segelfartyget Shamrock i någon av ostkustens hamnar i sommar och var med och bilda opinion för en bättre Östersjömiljö! Idag hotas vårt vackra innanhav av övergödning, giftiga kemikalier och utfiskning vilket har lett till bland annat syrefria bottnar och fågeldöd.

Naturskyddsföreningen och Skeppsholmsgårdens Folkhögskola kommer under tre augustiveckor att segla längs ostkusten på Shamrock för att underhålla, informera och bilda opinion.

Det kommer att hända många roliga saker i de hamnar som den tvåmastade galeasen Shamrock besöker i sommar. Med hjälp av en tipspromenad vill vi både informera om Östersjöns problem och uppmana besökarna att fundera över vad vi kan göra åt dem. Ombord på fartyget finns akvarier med Östersjöarter: snäckor, tångräkor, havstulpaner, blåmusslor, fiskar, blåstång och rödalger. Barnen kommer få prova på att håva och att snorkla och låna en stereolupp för att titta på smådjuren. Naturskyddsföreningens lokala kretsar kommer att genomföra egna aktiviteter samtidigt i hamnarna.

Och det finns det många problem att diskutera. Runt Östersjön bor det 85 miljoner människor som alla påverkar havet på olika sätt. Jordbruket svarar för nästan hälften av kväveläckaget till havet, och avloppen och utsläppen från trafiken står för resten. Övergödningen skadar ekosystemen och ändrar balansen i djur- och växtliv. Torsken har återhämtat sig något på senare år, men skarpsillens tillväxt tyder på en obalans i fiskfaunan och ålen tros vara på väg att dö ut. Även bland fåglarna förändras balansen mellan olika arter. Ejdern har minskat drastiskt och även andra av Östersjöns fåglar har drabbats av fågeldöd. Båttrafiken spelar också en roll för miljön. Transportfartygen orsakar stora kväveutsläpp, och även godkända båtbottenfärger släpper ut giftiga ämnen i vattnet.

Naturskyddsföreningen har ordnat Östersjökampanjer även åren 2004, 2005 och 2006. På somliga områden har det skett förbättringar samtidigt som andra miljöhot förvärrats och därför gör vi om kampanjen i år. Vi ser fram emot att få besök av allmänhet och media under de aktuella dagarna!

Kampanjen genomförs tillsammans med Skeppsholmens folkhögskola som tillsammans med Naturskyddsföreningen håller i kursen om miljökunskap och segling för ungdomar.

Shamrock lämnar Stockholm den 8 augusti och besöker sedan:

Sandhamn onsdag 10 augusti

Nynäshamn torsdag 11 augusti