Naturskyddsföreningen rekryterar kanslichef från Riksteatern

Måns Lagerlöf, för närvarande teaterchef för Riksteatern, blir Naturskyddsföreningens nya kanslichef. Han har verkat som ledare inom scenkonsten i 16 år och har ett starkt miljöengagemang. Tjänsten innebär ledning av det interna, operativa arbetet inom Naturskyddsföreningens rikskansli samt ett strategiskt ansvar för den organisation som krävs för att verkställa föreningens mål.

Måns Lagerlöf har verkat som ledare i scenkonstbranschen i 16 år. För närvarande som teaterchef för Riksteatern, och dessförinnan som VD för Örebro länsteater. Under hans ledning har Riksteatern genomfört flera projekt relaterade till klimat och miljö. Inför klimattoppmötet i Paris 2015 skapade och genomförde Riksteatern projektet ”Run for your life”, ett 21 dagar långt, livestreamat stafettlopp från Kiruna till Paris, som engagerade de flesta större organisationer inom miljörörelsen. Vidare driver Riksteatern nu det treåriga projektet ”Människa och natur” som undersöker människans kluvna relation till naturen, ett projekt som drivs bl.a. i samarbete med Naturskyddsföreningen.

- Jag är jätteglad över rekryteringen av Måns Lagerlöf. Han har en gedigen erfarenhet av ledarskap på alla nivåer och av att arbeta med såväl strategisk verksamhetsutveckling och målstyrning som HR-frågor i komplexa organisationer och tillsammans med ideella krafter. Samtidigt har han erfarenhet av att arbeta med projekt som rör miljö och klimat.  Jag är övertygad om att Måns har mycket att tillföra vår verksamhet, säger Karin Lexén, generalsekreterare för Naturskyddsföreningen.

Kanslichefen arbetar nära och rapporterar till Naturskyddsföreningens generalsekreterare, och utgör ett centralt stöd för arbetet med att driva och utveckla Naturskyddsföreningens verksamhet. Uppgiften är att leda kansliets interna, operativa arbete och att ha ett strategiskt ansvar för den organisation som krävs för att verkställa Naturskyddsföreningens mål. Föreningen företräds utåt av dess ordförande och generalsekreterare

- De sista tio åren har mitt engagemang i allt högre grad handlat om miljö och klimat. Att nu få möjligheten att arbeta med Sveriges viktigaste miljöorganisation som dessutom bärs av en stark folkrörelse är fantastiskt. Jag ser mycket fram emot det här uppdraget, säger Måns Lagerlöf.

Måns Lagerlöf tillträder den 3 december 2018.

Bifogas: pressbild
Bildtext: Måns Lagerlöf, Teaterchef
Fotograf: Maryam Barari

Presskontakt:
Anna Havula, press- och PR-chef, anna.havula@naturskyddsforeningen.se, 070 870 37 00