Naturskyddsföreningen utmanar modeindustrin

Just nu pågår modeveckan på Berns salonger i Stockholm. 32 visningar, fler besökare och klädesplagg än någonsin. Och en heldag med seminarier om mode och hållbarhet.

Naturskyddsföreningen uppmanar nu klädbranschen att delta i vår ”Sustainable Swap – Stora klädbytardagen” den 9 april. Då kommer Naturskyddsföreningens ideellt engagerade medlemmar att ordna evenemang för klädbyten över hela landet.

– Vi saknar företagens breda medverkan. Därför uppmanar jag nu butiker och kedjor som vågar skylta med att deras plagg håller länge att öppna sina dörrar och ge plats för klädbyten, säger Mikael Karlsson.

I en debattartikel i Dagens Industri idag ger Naturskyddsföreningen flera förslag på hur klädbutikerna skulle kunna delta i Stora klädbytardagen. Kunderna skulle kunna få lämna tillbaka hela och rena plagg eller mot en låg avgift byta mot andra. Returplagg kan säljas på den miljösmarta vintagemarknaden och om butiker har ont om plats kan gallerior med klädbutiker miljöprofilera sig med en klädbytesmarknad.

– Kläderna får ett andra liv. När jag har tröttnat på ett plagg som jag har burit en vinter så kan jag lämna tillbaka det till butiken så att det får leva vidare istället för att hänga i min garderob till ingen nytta i flera år. Det är till nytta både för miljön och för konsumenter som kan köpa fina kläder till ett billigt pris, säger Jessica Andreasson, projektledare för Miljövänliga dagen på Naturskyddsföreningen.
För frågor kontakta: Mikael Karlsson, ordförande Naturskyddsföreningen, 070-316 27 22 mikael.karlsson@naturskyddsforeningen.se

Jessica Andreasson, projektledare Naturskyddsföreningen för Miljövänliga dagen, 073-944 99 10 jessica.andreasson@naturskyddsforeningen.se

Louise Wileen Bjarke, presschef Naturskyddsföreningen, 070-884 77 28 louise.bjarke@naturskyddsforeningen.se

Debattartikeln: http://www.naturskyddsforeningen.se/press/debattartiklar/