Nu är den här: OMTÄNK – en bok som inspirerar till nytänk

Mänsklighetens problem kan inte lösas med samma tankesätt som skapat dem. Vi vill visa vägen till nya lösningar som gör det lätt att göra rätt. Därför presenterar Naturskyddsföreningen OMTÄNK – Årets bok 2017. I boken porträtteras entreprenörer och eldsjälar som är en del i den nya gröna vågen. De bjuder på nya infallsvinklar och hållbara tips inom mat, båtliv, resor, kläder, odling och socialt engagemang.

Vi hoppas boken ska inspirera fler att bli en omtänkare.
Välkommen att fira att boken är färdig tillsammans med oss på Naturskyddsföreningen!

– Omtänk visar hur engagemanget för natur och miljöfrågor växer och förgrenar sig på nya sätt i samhället. Att läsa om entusiastiska entreprenörer, forskare och opinionsbildare som bidrar med sina idéer och projekt är inspirerande och ger hopp. Att tänka nytt och tänka om är en förutsättning för att vi ska klara de stora miljöutmaningar vi står inför, säger Johanna Sandahl, Naturskyddsföreningens ordförande.

– Boken har kommit till i ett spännande samarbete med Bonnier Fakta och Offside press.  Duktiga skribenter har mött kreativa omtänkare som delat med sig av kunskap, tankar och idéer. Jag är jättenöjd över resultatet, säger Per Bengtson, Naturskyddsföreningens projektledare för boken Omtänk.

I boken presenteras nio nytänkare inom olika områden från jord till bord, från internet till konkret lokalt engagemang: Josef Appell – lämnar jorden i fred, Sofie Allert –utvinner allt ur alger, Odd Klofsten – gör havet giftfritt, Leif Öster – hugger utan hygge, Anna Rosling Rönnlund – utmanar vår världsbild, Zeenath Hasan – räddar mat, F rances Sprei – söker bilaternativ, Joakim Levin –lappar jeans och Sara Vikström Olsson – väcker miljöengagemang.

De har alla gemensamt att de inte ser omtanken om miljön som ett problem. Istället skapar de och sprider lösningar.

Vi hoppas boken ska inspirera fler att bli en omtänkare.
Välkommen att fira att boken är färdig tisdaen den 8 november.

När: kl 17.00–18.00.
Var:
Naturskyddsföreningens rikskansli, Åsögatan 115 i Stockholm.
Anmälan senast 7 november till:
per.bengtson@naturskyddsforeningen.se .

Vi bjuder på God dryck med lättare tilltugg. Och en bok!

Kontakt: Eva-Lena Neiman, presskommunikatör, Naturskyddsförenningen, 070 794 04 07

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 224 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor.   www.naturskyddsforeningen.se   | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00

Naturskyddsföreningen är Sveriges största miljöorganisation med 224 000 medlemmar. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, presenterar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom miljömärkningen Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00www.naturskyddsforeningen.se