Nu blir det lättare att köpa rätt kläder

Är du noga med vad du har på dig? Då ska du titta efter plagg märkta med Bra Miljöval. Naturskyddsföreningen lanserar nu nya kriterier för kläder och textilier där vi följer kläderna från fiber till färdigt plagg och kontrollerar att de uppfyller våra krav.

-  Vi handlade kläder och skor för 80 miljarder förra året. Det handlar alltså om stora summor pengar och många av oss konsumenter har möjlighet att välja var vi ska lägga våra pengar. De val vi gör i butiker hemma kan påverka vardagen för en textilarbetare någonstans i Syd, säger Svante Axelsson, generalsekreterare i Naturskyddsföreningen.

Textilindustrin har ofta en mycket stor miljöpåverkan. Till exempel åtgången av vatten: för att tillverka en T-shirt kan det gå åt 4 100 liter vatten.

-   Det känns bra att kunna erbjuda konsumenten en märkning som visar när tillverkningen gått rätt till. Det är inte bara nytillverkade produkter som kan märkas med Bra Miljöval utan också second hand och kläder som gjorts om – sk re-design. Både konsumenter och producenter har glädje av Bra Miljöval, då företag som kommit långt i sitt miljöarbete enkelt kan visa det genom att ha produkter märkta med Bra Miljöval, säger Eva Eiderström, chef för Handla Miljövänligt på Naturskyddsföreningen.

Om vi använder våra kläder längre, lämnar in dem vi inte längre vill ha och köper second hand kan vi minska denna belastning. Idag är det inne att handla second hand och intresset för re-design är stort. Dessutom innehåller använda kläder mindre kemikalier, vilket blir en bonus. Därför lanserar vi idag Bra Miljöval Second hand eller Bra Miljöval Re-design med eller utan Beredning. Nytillverkade kläder märks med Bra Miljöval Fiber och Beredning.

- Intresset för vad som finns i det som vi har på oss och hur tillverkning av kläderna går till, ökar mer och mer, men det är inte lätt att vara konsument och det är ju stört omöjligt att ha kunskap om allt detta. Därför är det kul att veta att vi genom vår miljömärkning kan hjälpa kunden att välja produkter som är bättre alternativ ur både miljö- och hälsosynpunkt, säger Weronika Rehnby, produktansvarig för Bra Miljöval Textil.

För frågor kontakta:

Svante Axelsson, generalsekreterare Naturskyddsföreningen, 070-728 25 85

Weronika Rehnby, produktansvarig för Bra Miljöval Textil på Naturskyddsföreningen, 076-819 80 60

Louise Bjarke, presschef Naturskyddsföreningen, 070-884 77 28