Ny utvärdering: EU-kommissionen missar miljömålen

En utvärdering av EU-kommissionens arbete de senaste fem åren som europeiska miljörörelsen presenterar idag, visar att miljöfrågan stått orimligt lågt på dagordningen. – Medan enskilda kommissionärer har gjort ett bra arbete har EU-kommissionen som kollektiv misslyckats att skydda hälsa och miljö, säger Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen och i European Environmental Bureau (EEB), Europas största miljöorganisation.

Utvärderingen "Off Target" omfattar frågor inom tolv områden, bland annat klimat, energi, transporter, jordbruk, naturresurser, biologisk mångfald, hälsa, handel och budget. Det sammanfattande betyget är 4,4 av 10 möjliga.

– Miljökommissionär Stavros Dimas har drivit på i frågor om klimat och biologisk mångfald, men kommissionens ordförande Barroso började alldeles för sent under mandatperioden inse allvaret i några av miljöfrågorna och hann innan dess väsentligt bromsa en utveckling som hade gynnat miljö, hälsa och det europeiska näringslivet, säger Mikael Karlsson.

Mot bakgrund av utvärderingen formulerar rapporten en rad utmaningar och en checklista för den nya kommissionen, vars sammansättning nu diskuteras runt om i Europa. En rad problem har funnits under de år som gått, bland annat bristande reformer på jordbruksområdet (betyg 4 av 10) och för naturresurser (betyg 3 av 10). Kommissionen har också misslyckats att nyttja de många positiva synergier som finns mellan miljö och ekonomi, vilket bedöms oroande när klimatkris och ekonomisk kris utvecklas parallellt. Resultatet är lite bättre när det gäller exempelvis energifrågor (6 av 10).

– Det är nu viktigt att det svenska ordförandeskapet sätter bilden för den inkommande kommissionen, att ökat miljöskydd, stärkt konkurrenskraft och ökad sysselsättning inom EU kan utvecklas hand i hand. Vi ser fram emot att Sverige vill lyfta miljödriven ekonomi i samband med ministermöten om miljö, energi och konkurrenskraft .Vi hoppas också att Sverige skickar en kommissionär med höga miljöambitioner till Bryssel, oavsett vilken portfölj denne får, säger Mikael Karlsson.

Läs hela rapporten: http://www.naturskyddsforeningen.se/upload/press/offtarget.pdf http://www.green10.org/

För frågor kontakta: Mikael Karlsson, ordförande 070-316 27 22 mikael.karlsson@naturskyddsforeningen.se Anders Grönvall, presschef, 070-655 46 19 anders.gronvall@naturskyddsforeningen.se