Nya miljövänligare textilgrödor på väg

Naturskyddsföreningens Miljövänliga vecka pågår just nu och temat är i år kläder och deras miljöpåverkan. Föreningen har uppmärksammat miljöproblem som kläder orsakar både i tillverkningsländerna och här hemma. Men nu kommer flera nya textilgrödor som inte kräver bekämpningsmedel och konstgödning i samma utsträckning.

– Den här kartläggningen är ett intressant första steg att få mer kunskap om miljöeffekter av odling av nya fiberråvaror. Däremot tar kartläggningen inte upp miljöeffekter vid fiberframställningen. Det är stor skillnad ur miljösynpunkt ifall textil gjord av exempelvis bambu är tillverkad av bambufiber eller bambuviskos, eftersom viskosframställning är en tungt miljöbelastande process, säger Mikael Karlsson, ordförande Naturskyddsföreningen.

I lördags inledde Naturskyddsföreningen Miljövänliga veckan. Temat i år är ”Medvetet mode”. Runt om i landet genomför föreningens lokala kretsar aktiviteter.

Modevisningar, klädbytarträffar, utställningar och workshops i re-design. Det är exempel på aktiviteter med klädtema som lokala naturskyddsföreningar arrangerar. Överallt handlar det om att ge information om textiliernas miljöeffekter – både här hemma och i tillverkningsländerna. Syftet är att hjälpa konsumenter att hitta miljömärkta alternativ och tänka efter innan man köper nya kläder. Den ständigt ökande konsumtionen av billiga kläder och textilier är omöjlig att få ihop med mål om en giftfri miljö.

För mer information: Läs hela kartläggningen av alternativa fibrer http://www.naturskyddsforeningen.se/upload/alternativafibrer.pdf

Mer fakta om miljövänliga veckan och hela listan på aktiviteter i landet: http://www.naturskyddsforeningen.se/gron-guide/vart-arbete/miljovanliga-veckan/

Se Naturskyddsföreningens shoppingguide med butiker som säljer miljömärkta kläder: http://www.naturskyddsforeningen.se/ekotextil

För frågor kontakta: Mikael Karlsson, ordförande 070-316 27 22 mikael.karlsson@naturskyddsforeningen.se Emma Schütt, projektledare Miljövänliga Veckan, 076-109 28 44, emma.schutt@naturskyddsforeningen.se Anders Grönvall, presschef, 070-655 46 19 anders.gronvall@naturskyddsforeningen.se