Nya Sternrapporten väckarklocka för finansdepartementets kalkyler

I dag kom rapporten från ”Global Commission on the Economy and Climate” om hur kostnaderna för klimatproblemen ska kunna integreras i en samhällskalkyl. Rapporten har tagits fram under ledning av bland andra Lord Nicholas Stern, Mexicos tidigare president Felipe Calderón och Sveriges miljöminister Lena Ek. Rapporten visar att det är billigare att agera än att vänta.

-          Lord Sterns rapport är en väckarklocka för finansdepartementets enögda kostnadskalkyler om klimatåtgärder. Vi kan inte fortsätta att ha modeller som är  bara ser ena sidan av myntet  där åtgärder mot klimatförändringarna bara är en kostnad. Det är som att bara ha en åklagare i en rättegång och ingen försvarsadvokat, säger Svante Axelsson, generalsekreterare Naturskyddsföreningen.

En av initiativtagarna till rapporten har varit den svenska miljöministern Lena Ek. Rapporten har tagits fram av några av världens mest inflytelserika ekonomer och backas även upp av Världsbanken, OECD och Internationella Valutafonden.

-          Lena Ek ska ha en stor eloge för att hon varit delaktig i att få fram den här rapporten. Klimatproblemen är stora, men inte för stora för att kunna lösas. Stern har tidigare visat att vi inte tjänar något på att vänta nu får vi också stöd för att klimatpolitiken också har en uppsida. Vi har de närmaste 15 åren på oss att vända trenden, men skall FN:s klimatförhandling i Paris lyckas 2015 bör varje land ta fram underlag som visar på vad man också tjänar på att går före i klimatpolitiken, säger Svante Axelsson, generalsekreterare Naturskyddsföreningen.

Hela rapporten finns att läsa här:

För mer information:

Svante Axelsson, generalsekreterare Naturskyddsföreningen, 070-728 25 85

Kristoffer Talltorp, pressansvarig Naturskyddsföreningen

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 203 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00