PÅMINNELSE: Finalisterna i SM i fågelholk presenteras idag kl 10.00 på Skansen

Välkomna att närvara idag tisdag 9 april när finalisterna i den årliga tävlingen SM i fågelholk presenteras. Skolelever runt om i landet har bidragit med 270 bidrag, varav 10 har valts ut till finalen av en jury. Vinnare utses av de ca 60 000 besökarna på Trädgårdsmässan i Älvsjö,  11-14 april.

-          Idag råder det bostadsbrist i den svenska skogen. Att sätta upp fågelholkar är en viktig insats för att många fågelarter ska kunna hitta någonstans att bo. Ännu viktigare är det att ställa krav på det svenska skogsbruket så att vi räddar naturskogar med naturliga hålträd som är särskilt viktiga som bostäder för fåglar, säger Mikael Karlsson.

I samband med pressträffen kommer det även att presenteras en kartläggning över skogsbrukets effekt på boplatser för olika arter.

Datum: Idag tisdag 9 april

Tid: 10.00

Plats: Skansen, Sollidenporten (till höger om huvudingången)  http://skansen.se/sv/artikel/interaktiv-skansenkarta

Ingen föranmälan krävs. Parkering finns innanför Sollidenporten.

Medverkande:

Mikael Karlsson, ordförande Naturskyddsföreningen

Läs mer om tävlingen på:

För mer information:

Mikael Karlsson, ordförande Naturskyddsföreningen, 070-316 27 22