Partifärg avgör inte inköp av ekologisk mat i kommunerna

I dag presenterar Naturskyddsföreningen en granskning över huruvida den politiska majoriteten i kommunerna påverkar mängden ekologisk mat i den offentliga verksamheten.

-          Det är tydligt att det är politisk vilja som avgör om barnen får äta ekologisk mat i skolan. Vilket politiskt block som sitter i majoritet spelar däremot ingen roll, alliansens partier är lika duktiga som de rödgröna. Istället handlar det om att sätta upp mål och leva upp till dem, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.

MP ingår i ledningen i 30 kommuner, S i 27 kommuner, FP och C i 25 kommuner, M i 24 kommuner, KD i 22 kommuner, V i 19 kommuner, och SD i 0 kommun. Det finns alltså inget samband mellan politisk styrning och hög andel ekoinköp. Tvärtom varierar det stort vilka konstellationer av partier som styr i de bästa kommunerna.

Hela rapporten finns bifogad. Där finns en fullständig lista över kommuner som köper in mest ekologisk mat och hur den politiska majoriteten ser ut.

För mer information:

Johanna Sandahl, ordförande Naturskyddsföreningen, 070-357 80 23

Kristoffer Talltorp, pressansvarig, 070- 925 18 93

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 203 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00