Pressinbjudan: Miljögift i kläder sprids i svenska hem

På en presskonferens i morgon torsdag presenterar Naturskyddsföreningen en rapport om en känd grupp miljögifter som kan vara hormonstörande och cancerframkallande i flera analyserade produkter.

DAG: Torsdagen den 18 september TID: kl. 10.00 PLATS: Naturskyddsföreningens kansli, Åsögatan 115, Stockholm

Rapporten är en del i det arbete kring klädernas miljöpåverkan som in leddes 2007 och som också uppmärksammas i Naturskyddsföreningens miljövänliga vecka (vecka 40). Föreningen kommer då att bedriva aktiviteter över hela landet för att informera och skapa opinion kring textiler och kläder. http://www.naturskyddsforeningen.se/gron-guide/vart-arbete/miljovanliga-veckan/

Tidigare har Naturskyddsföreningen gjort uppmärksammande analyser av nonylfenoletoxilat i kläder och textiler. http://www.naturskyddsforeningen.se/t-trojor