Pressinbjudan: Release av boken "Ägodela. Köp mindre - få tillgång till mer"

Varmt välkommen på ett frukostseminarium där Naturskyddsföreningens bok " Ägodela.  Köp mindre – få tillgång till mer" presenteras.  Ägodela är inte bara en bok, utan också ett nytt begrepp.  Att ägodela  handlar om att samarbeta för att få tillgång till det man behöver, med mindre belastning på jordens resurser.  Hur fungerar det och vad ska man tänka på när man själv börjar ägodela? Och hur kan ägodelande bidra till en hållbar värld?

Just nu pågår en konsumtionsrevolution. Att äga mängder av saker som inte används uppfattas i allt mindre utsträckning som status, utan ses istället som onödigt slöseri med jordens resurser. Allt fler väljer bort ägandet och hyr, lånar, ger bort, byter eller köper begagnat istället. Fler och fler samarbetar på andra sätt för att dela på kunskap och idéer. Detta är vad årets bok 2016 från Naturskyddsföreningen handlar om.

Skribenter i Ägodela: Mark Levengood, Johanna Sandahl, Karin Bradley, Carl-Axel Fall, Ida Nilsing, Annie Hellquist, Magnus Jiborn, Fatima Grönblad, Dan Hallemar, Bahare Haghshenas, Emma Schütt, Jenny Damberg, Martin Gelin, Emanuel Karlsten, Eva Eiderström och Maria Adervall Berglund.

Den 24 november utges boken av  Naturskyddsföreningen och Bonnier Fakta.  Varmt välkommen på releasen!

Tid: Tisdag 24 november kl 8.00–9.30.
Plats: Naturskyddsföreningens rikskansli på Åsögatan 115 i Stockholm.
Frukost serveras  från kl 8:00. Seminariet startar kl 8:30

Medverkande:

• Johanna Sandahl, ordförande Naturskyddsföreningen
  • Eva Eiderström, avdelningschef Handla miljövänligt, faktaansvarig
  • Maria Adervall Berglund, huvudredaktör

Anmälan: www.naturskyddsforeningen.se/agodelarelease   Deltagande är kostnadsfritt. Anmäl dig senast 19 november.

Beställ boken på www.naturskyddsforeningen.se/agodela  De n kan också köpas under seminariet för 199 kr.

För frågor, kontakta:

Frågor om Ägodela: Eva Eiderström, avdelningschef Handla Miljövänligt, faktaansvarig för Ägodela, eva.eiderstrom@naturskyddsforeningen.se , 070-755 81 12
Pressfrågor: Anna Havula, press- och PR-chef, anna.havula@naturskyddsforeningen.se , 070-87 03 700
Praktiska frågor: Per Bengtson, projektledare, per.bengtson@naturskyddsforeningen.se , 08-702 63 22