Profitera på ditt klimatslarv – vinn en matkasse

Brukar du fastna med dammsugaren i sladdhärvorna? Händer det att du får bryta loss matlådan från isen i frysen? Eller upptäcker du förvånat att elementet är vrålvarmt fast du har vidöppet fönster för att få frisk luft?

Vi har dåliga och goda nyheter. De dåliga är att de flesta känner igen sig i att slösa på energi trots att de flesta vet att vi tillsammans måste hejda den oroande utvecklingen med klimatförändringar. De goda är att det finns mängder med saker du själv kan göra för att dra ditt strå till stacken!

Nu går det också att profitera på klimatsynderna och vinna en vegetarisk matkasse. Naturskyddsföreningens energieffektiviseringsprojekt SMERGY lanserar tävlingen #notsosmergy under 10 april till 11 maj. För att delta krävs en bild som visar onödig konsumtion av energi. Syftet är inte att uppmuntra energislöseri utan att uppmärksamma slentrianförbrukning och det faktum att många förmodligen är medvetna om problemen, men ändå gör fel.

Klimatångest är ett problem för många ungdomar i dag, men det kan också vara en känsla som kan ge handlingskraft. Med SMERGYs fototävling vill vi uppmärksamma problem men framför allt visa att det finns lösningar och att det går att göra en egen insats.

– Vi vill medvetandegöra vår slentriananvändning av livets bekvämligheter. Det är lätt att fastna i samma gamla spår, men med SMERGY vill vi också visa att det är lätt att förändra sitt eget beteende. Ett enkelt sätt att spara energi i hemmet är att använda vårt verktyg SMERGYmeter med enkla tips på hur man minskar sin energikonsumtion. I verktyget kan man också se ungefär hur mycket pengar man samtidigt sparar, och vilken klimatpåverkan det har, säger Anna Wolf projektledare för SMERGY och sakkunnig i energifrågor på Naturskyddsföreningen.

Läs mer om tävlingen: smergy.se/notsosmergy

För mer information kontakta :
Yvette Rasch, kampanjledare SMERGY, Naturskyddsföreningen, 0708 63 98 61

Eva-Lena Neiman, tf pressansvarig, Naturskyddsföreningen, 070-794 04 07

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom har vi en egen miljömärkning, Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 221 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor.   www.naturskyddsforeningen.se   | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00