Regeringen överger passagerare och företag i vårproppen: Räkna med fortsatt järnvägskaos

De senaste två vintrarnas järnvägskaos får ingen lösning i vårens budgetproposition. Engångsinsatsen på 800 miljoner som statsminister Fredrik Reinfeldt lovade i veckan räcker inte ens till akutunderhållet för 2011.

- De senaste årens järnvägskaos fick ingen lösning i årets budget. Det skulle behövas minst fyra miljarder om det skulle bli någon ändring. Istället kan vi räkna med en tredje vinter med samma elände med missnöjda passagerare, förlorade arbetstimmar och företag vars förtroende hotas hos kunderna eftersom de inte lyckas leverera godset i tid, säger Svante Axelsson, generalsekreterare för Naturskyddsföreningen.

Trots snökaoset som tågtrafiken genomled vintern 2009-2010 så skar regeringen direkt efter valet 2010 kraftigt ner anslagen till järnvägen i sin budget. Naturskyddsföreningen har tagit fram nya siffror på vilka åtgärder som skulle behövas för en fungerande järnväg. De viktigaste sju kraven är:

1. 10 miljarder/år till underhåll och reinvesteringar 2011-2021, alltså en fördubbling från dagens nivå
  2. Ompröva genast den ogenomtänkta avregleringen
  3. Sänk SJ:s avkastningskrav till högst 5 % från dagens 10 procent
  4. Avsätt 14 miljarder/år till nyinvesteringar 2011-2021 för att i första hand få bättre spårkapacitet
  5. Höghastighetståg mellan de stora städerna i drift 2028
  6. Frys banavgifterna på 2010 års nivå
  7. Lägg inte ner järnvägslinjer och industrispår

- Det handlar om att få en helt ny syn på järnvägen från regeringens sida. De investerade miljarderna som krävs för en väl fungerande järnväg kommer att kunna hämtas hem på sikt, inte minst i miljövinster, säger Svante Axelsson.

Läs Naturskyddsföreningens förslag här: http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/klimat/transport-och-infrastruktur/

För frågor kontakta:

Svante Axelsson, generalsekreterare, 070-728 25 85