Regeringen planerar dråpslag mot naturvården i budgeten

Enligt vad Naturskyddsföreningen erfar kommer regeringen i budgetpropositionen som presenteras den 22 september att föreslå att anslaget för biologisk mångfald skärs ner mycket kraftigt.

– Sänkta anslag skulle allvarligt försämra läget för många arter som redan hotas av utrotning i vårt land. Regeringens planer innebär ett dråpslag mot skyddet av värdefull natur i Sverige, säger Mikael Karlsson, Naturskyddsföreningens ordförande.

I budgeten förra året skars naturvårdsanslaget ner med 50 miljoner kronor men efter protester från forskare, miljöorganisationer m fl. återställdes anslaget i årets tilläggsbudget. Men nu återkommer regeringen med ett mycket större nedskärningsförslag.

– Detta är värden som Sverige internationellt förbundit sig att bevara genom EU-direktiv och konventioner. Sänkta anslag motverkar möjligheterna att uppfylla Sveriges internationella åtaganden, säger Mikael Karlsson, Naturskyddsföreningens ordförande.

I den genomgång av de nationella miljömålen som riksdagen beslutat om har flera myndigheter visat att det blir mycket svårt att nå flera av de uppställda målen. Det är t ex mycket långt kvar till målet att skydda skog i den omfattning som behövs för att bevara hotade skogslevande växter och djur.

– En minskning av anslaget skulle ytterligare hota flera av de nationella miljömål som riksdagen beslutat om. Miljömålen i sin tur är grunden för vår välfärd, säger Mikael Karlsson.

För frågor kontakta: Mikael Karlsson, ordförande, 070-316 27 22.
mikael.karlsson@naturskyddsforeningen.se Klas Hjelm, naturvårdschef 070-2082391 klas.hjelm@naturskyddsforeningen.se Anders Grönvall, presschef, 070-655 46 19 anders.gronvall@naturskyddsforeningen.se