Rekordmånga arrangemang i hela landet på årets klädbytardag

På lördag 5 april arrangerar Naturskyddsföreningen Sveriges största Klädbytardag runt om i hela Sverige. I år är det rekordmånga arrangemang, över 100 stycken, från Lund i söder till Arvidsjaur i norr. Här hittar du en lista över arrangemang och kontaktpersoner i ditt län.

På länken nedan finns en lista över alla klädbytardagar i ditt län och även kontaktuppgifter till arrangörerna. Listan finns också bifogad.

Upplägget är enkelt. Besökarna plockar med sig 5 fina och fräscha plagg och byter till sig 5 nya. På så vis får besökarna en ny garderob helt gratis.

Förra året deltog 11 000 personer i Sveriges största Klädbytardag som bytte cirka 36 000 plagg med varandra. Besparingen för miljön blev ca 24 ton kemikalier, 135 ton koldioxid och 90 000 m3 vatten.

– Att ordna klädbyten och gå på vår klädbytardag har blivit en folkrörelse. Man tycker det är meningsfullt att inspirera till en bra konsumtion och en friskare planet, säger Jessica Andréason, projektledare Klädbytardagen.

2013 frågade Naturskyddsföreningen människor om de har plagg som inte använts under det senaste året. Undersökningen från företaget Yougov visade att var femte svensk (motsvarande 1.4 miljoner människor) har mellan 10 och 20 plagg i garderoben som de inte använt det senaste året. Skjortor, blusar, jeans och kavajer är de vanligaste hyllvärmarna.

Här kan du läsa hela undersökningen från Yougov:

Ytterligare information om vår klädkonsumtion och miljöeffekterna finns i det bifogade PM:et.

För mer information:

Jessica Andréason, projektledare Klädbytardagen, 073-944 99 10

Kristoffer Talltorp, press / opinionsbildare, 070- 925 18 93

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 203 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00