Schyssta ungdomsaktiviteter med Naturskyddsföreningen

För andra året i rad får ungdomar från storstadsområden möjlighet att uppleva natur och engagera sig i miljöfrågor. Projektet ”Schysst sommar med Naturskyddsföreningen” är i full gång med aktiviteter i Borlänge, Örebro, Malmö, Stockholm och Uppsala. Projektet bedrivs med stöd av Naturvårdsverket och Friluftsrådet.

– Med det här projektet ger vi ungdomar en chans att engagera sig i natur och miljöfrågor. Samtidigt får vi nya kontakter, idéer och inspiration. Förra året deltog drygt 500 ungdomar på tre orter. Lika många har redan varit igång i år, så det här känns fantastiskt roligt, säger Svante Axelsson, Naturskyddsföreningens generalsekreterare.

Orterna för aktiviteterna har medvetet valts för att bredda verksamheten där Naturskyddsföreningen annars inte syns särskilt ofta eller har så många aktiviteter. Ungdomarna får delta i natur- och friluftsaktiviteter tillsammans med engagerade och kunniga medlemmar i Naturskyddsföreningen.

– Vi vill att ungdomarna både ska ha roligt, uppeva natur och få en chans att runt lägerelden också ta upp mer allvarliga diskussionerna om miljöfrågor, påpekar Azadeh Lithammer.

Ungdomarna är själva med och bestämmer hur aktiviteterna ska utformas, så de varierar från plats till plats. De omfattar allt från grillning på stranden, övernattning under vindskydd till olika workshops.

I Borlänge genomförs naturguidning, bad och grillning.
Örebro bjuder på Grön modevisning, skogsfestivalen, kulturvandring med övernattning.
I Gottsunda blir det bland annat utflykter, trädklättring och workshop om miljöbilar.
Ungdomarna från Rosengård ska bland annat ägna sig åt att cykla på Ven, paddla, plocka bär och ha workshop kring mediabilden av området.
I Järva blir det bland annat övernattning utomhus i vindskydd, fotbollsturnering, workshop och aktiviteter kring Järva-lyftet.

På Facebook finns de lokala projekten där aktiviteterna går att följa under hela sommaren. Sök på ”Schysst sommar”.

För frågor kontakta: Azadeh Lithammer, nationell projektledare, 072-049 45 40 Juan Carlos Rojas, projektledare, Järva, 073-934 42 72 Joumana Al Rifai, projektledare, Rosengård, 073-702 20 45 Monica Miranda, projektledare, Gottsunda, 073-701 84 08 Elvira Marcusson, projektledare, Örebro, 070-58 08 41 Rahma Ali, projektledare, Borlänge, 072-044 74 01 Svante Axelsson, generalsekreterare, Naturskyddsföreningen, 070-728 25 85 Eva-Lena Neiman, tf presschef ,Naturskyddsföreningen, 070-794 04 07 (fornamn.efternamn@naturskyddsforeningen.se)