Skanna fram schyssta varor i butiken med Shop Gun

Idag släpps appen Shop Gun för dig som vill göra världen bättre samtidigt som du gör dina inköp. Via streckkoden på varorna får du en massa nyttig information från bland annat Naturskyddsföreningen, WWF och Fairtrade när du laddar ner Shop Gun till din android.

- Från Naturskyddsföreningen kan du få info till exempel om hur hälsan och naturen faktiskt vinner på att handla produkter märkta med Bra Miljöval. Och när vi konsumenter gör bra val så påverkar vi också i slutändan politikerna att fatta bra beslut, säger Mikael Karlsson, ordförande Naturskyddsföreningen.

Shop Gun är ett perfekt komplement till Naturskyddsföreningen app Grön Guide, som i flera år guidat konsumenter till att välja varor som är vänligare mot både miljön och människan. Skillnaden är att Shop Gun innehåller information även från WWF, Greenpeace, Fairtrade, Swedwatch samt Sveriges konsumenter och att det går att skanna varorna direkt med appen.

-  Ladda ner appen, skanna loss och testa! Den är enkel att använda och ger dig väldigt mycket bra och enkel information, säger Jonas Lindquist, ansvarig för Grön Guide på Naturskyddsföreningen.

Shop Gun släpps för androider idag och för Iphone om ett par veckor.

Shopgun för Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=consumentor.shopgun.aidroid.view&feature=search_result

Grön guide för Iphone: http://itunes.apple.com/se/app/id350342977?mt=8

Grön guide för Android: http://www.appbrain.com/app/se.naturskyddsforeningen.gronguide

För frågor kontakta:

Mikael Karlsson, ordförande Naturskyddsföreningen, 070-728 25 85

Jonas Lindquist, ansvarig för Grön Guide på Naturskyddsföreningen, 070-892 70 16

Louise Wileen Bjarke, presschef Naturskyddsföreningen, 070-884 77 28