Soffa av en airbag visas på Möbelmässan

Har du sett en soffa i airbagväv, en fåtölj inspirerad av en välklädd man eller en fransig lampskärm av textilsladdar? Om inte har du chansen under den pågående möbelmässan Furniture & Light 2013 i Stockholm, Älvsjömässan.

-          Genom att använda material som annars skulle ha slängts så kan vi minska textilindustrins miljöpåverkan. På så vis kan design och hållbart tänkande gå hand i hand, säger Weronika Rehnby, handläggare för Bra Miljöval Textil.

I projektet Studio Re:design har Naturskyddsföreningen arbetat tillsammans med en rad samarbetspartners i Västsveriges textilindustri. På Furniture & Light hittar man Studio Re:design i monter ÖH:01.

-          Vi har visat hur det praktiskt går att skapa något av det material som annars skulle ha kasserats. I framtiden kommer vi att se många liknande projekt i en mängd branscher, säger Eva Eiderström , avdelningschef Handla Miljövänligt på Naturskyddsföreningen.

De textila produkterna kan märkas med ”Bra Miljöval Re-design”.

Läs mer på:

Studio Re:design drivs av Västra Götalandsregionen i samarbete med Högskolan i Borås, Tillskärarakademin i Göteborg, Naturskyddsföreningen och Sjuhärads kommunalförbund.

Ladda ned högupplöst bild här:

För mer information:

Eva Eiderström, avdelningschef Handla Miljövänligt, 070-755 81 12

Weronika Rehnby, handläggare för Bra Miljöval Textil, 076-819 80 60

Kristoffer Talltorp, press / opinionsbildare, 070- 925 18 93

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 184 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Mobil hemsida (wap): mobil.naturmob.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00