Ställ krav som konsument – köp KRAV-märkt lax till påsk!

En av årets största mathelger står för dörren, och vi är många som inte tycker påskbordet är komplett utan laxen. Men det finns ett skäl till att den konventionellt odlade laxen är så billig. Någon annan har betalat det verkliga priset.

- Ät gärna lax till påsk, men köp helst KRAV-märkt lax. Ett sätt att bidra till en bättre miljö är att undvika den intensivodlade laxen och köpa miljömärkt lax istället, säger Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Idag lanserar Naturskyddsföreningen tillsammans med Swedwatch en kortfilm om just fiskmjölsproduktion. Vi har varit och filmat i Peru, som är en av världens största tillverkare av fiskmjöl. Det är därifrån norska laxodlingar köper ungefär en tredjedel av sitt fiskmjöl - och för varje kilo odlad lax krävs mellan två och fem kilo annan fisk. Tyvärr ger fiskfoderindustrin inte den stora chans till arbetstillfällen som den ofta vill framhålla. Den ligger ofta även i konflikt med lokalbefolkningen, bland annat för att industrin drar upp småfisk som utgör en nyckelroll för hela ekosystemet. Industrins miljöpåverkan är allvarlig.

- Både luften och vattnet förorenas av foderfabrikernas utsläpp, och vi vet att människor har fängslats människor när de höjt rösten mot den miljövidriga fiskmjölsproduktionen, säger Mikael Karlsson.

Den KRAV-märkta laxen är ett bra val när du vill köpa lax. Den är uppfödd på bland annat fiskrens från hållbart fiske. MSC-märkt lax är också ett hållbart alternativ på påskbordet.

Se filmen här: www.naturskyddsforeningen.se/fiskmjol

Läs Naturskyddsföreningens tips för en godare och grönare påsk: http://www.naturskyddsforeningen.se/gron-guide/

För frågor kontakta:

Mikael Karlsson, ordförande Naturskyddsföreningen, 070-884 77 28