Svenska EU-parlamentariker får röstningsmall inför miljöomröstning

Imorgon onsdag röstar miljöutskottet i EU-parlamentet om det sjunde miljöhandlingsprogrammet för EU som ska gälla från 2014 och fram till 2020. Inför omröstningen har EU:s samlade miljörörelse samlat ihop en lång lista på rekommendationer för att miljöpolitiken ska kunna klara framtidens utmaningar. Naturskyddsföreningens ordförande Mikael Karlsson hoppas på de svenska EU-parlamentarikerna.

- Imorgon bestämmer EU-parlamentarikerna sig för om EU:s handlingsprogram ska bygga på riktig förändring eller klyschor. Med ett offensivt miljöhandlingsprogram kan EU:s miljöpolitik utvecklas till ett internationellt föredöme. De svenska EU-parlamentarikerna får av oss en lista på hur det ska gå till i praktiken, säger Mikael Karlsson.

Inför omröstningen har EEB, de europeiska miljöorganisationernas samarbetsorganisation, fått en genomgång av alla centrala textutkast och ändringsförslag som ligger på bordet.

EU:s sjunde miljöhandlingsprogram ska gälla i sex år och täcker in alla områden från energi till biologisk mångfald och hälsa.

Hela listan finns bifogad.

Läs mer om sjunde miljöhandlingsprogrammet på:

För mer information:

Mikael Karlsson, ordförande Naturskyddsföreningen, 070-316 27 22

Kristoffer Talltorp, press / opinionsbildare, 070- 925 18 93

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 184 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Mobil hemsida (wap): mobil.naturmob.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00