Sveriges Natur nominerad till Guldspaden för palmoljereportage

Naturskyddsföreningens medlemstidning Sveriges Natur har nominerats till journalistpriset Guldspaden, som delas ut av Föreningen grävande journalister.

Det är reportaget "Palmolja – snart på en mack nära dig" av reportern Per Lilja och fotografen Jonas Gratzer som har nominerats till det prestigefyllda priset för bästa granskande journalistik i kategorin Magasin. I reportaget avslöjar Sveriges Natur hur palmolja skördas illegalt i en nationalpark i Indonesien för att bli biodiesel i Europa.

– Jag är väldigt glad och stolt över nomineringen. Ämnet är minst sagt aktuellt, säger Ylva Johnson, Sveriges Naturs chefredaktör som också betonar att tidningen fortsätter att bevaka vad som händer med palmolja i biodiesel.

Efter Sveriges Naturs avslöjande har regeringen tillsatt en utredning om ursprungsmärkning av biodiesel i Sverige. Miljödepartementet förbereder också en regeländring i syfte att minska importen av palmoljederivatet PFAD som används i biodiesel till Sverige.

Guldspaden är Sveriges finaste journalistpris som delas ut till “de journalister – verksamma i svenska medier – som genom engagerad och kunnig journalistik avslöjat eller skildrat väsentliga förhållanden som allmänheten förut inte kände till. Undersökningen skall vara ett originalarbete, självständigt genomfört ”. En fristående jury bedömer de bidrag som skickas in.

– Det är verkligen roligt att Sveriges Naturs viktiga och ambitiösa journalistik uppmärksammas. Redaktionen för ett fantastiskt bra jobb, säger Johanna Sandahl Naturskyddsföreningens ordförande.

Vinnarna av Guldspadarna avslöjas på Grävseminariet i Uppsala den 8 april.
Sveriges Natur har nyligen belönats med utmärkelsen Årets Tidskrift 2016

 >Läs mer om nomineringen och artikeln

 >Läs hela det nominerade reportaget

Kontakt:
Ylva Johnson, chefredaktör, Sveriges Natur, 08 702 65 44
Eva-Lena Neiman, presskommunikatör, Naturskyddsföreningen 070 794 04 07

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 226 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor.   www.naturskyddsforeningen.se   | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00