Väljarna vill ha flygskatt och avdrag efter resans längd

Svenska folket vill ha en skatt på inrikesflyget och ett skatteavdrag för jobbresor som är neutralt till färdsätt och på så sätt gynnar cykel och kollektivtrafik. Det visar en SIFO-mätning som Naturskyddsföreningen beställt.

64 procent av de tillfrågade tycker att Sverige ska införa ett reseavdrag efter avstånd. Det skulle gynna billiga ressätt som cykel och kollektivtrafik. Skatteavdraget för resor till jobbet skulle enligt förslaget få göras med en viss summa per kilometer istället för en kostnad som utgår från t.ex. resa med bil. I dag får man dra av resekostnad minus 9 000 kr per år, ett system som gynnar dyra resesätt som bil.

– Det här är ett förslag som vi under lång tid förespråkat men som politikerna tvekat inför. Få förslag har så starkt stöd och nu ser jag ingen anledning till tvekan längre, säger Svante Axelsson, Naturskyddsföreningens generalsekreterare.

Undersökningen, som presenteras i dag på ett seminarium i Almedalen där även miljöminister Andreas Carlgren och representanter för oppositionen finns med, visar också att 62 procent av svenskarna stödjer en skatt på inrikesflyget i nivå med koldioxidskatten på bensin. Det skulle t.ex. innebära en höjning av biljettpriset med 250 kronor på sträckan Göteborg-Stockholm.

– Det är ett styrmedel som direkt gör tågresan mer konkurrenskraftig. Flygskatt har ansetts som politiskt kontroversiell men nu kan vi bevisa att det inte är så. Det borde införas omgående, säger Svante Axelsson.

SIFO-mätningen visade också att 38 procent stödjer en höjning av koldioxidskatten på bensin.

– Ingen regering kan undvika en bensinskattehöjning om Sverige ska minska sina utsläpp tillräckligt mycket. Att hela 38 procent är positiva till den relativt impopulär bensinskatten skapar en bra grund för ett stegvis genomförande samtidigt som politikerna förklarar att en höjning inte behöver bli dyrare för plånboken om vi går över till bränslesnålare bilar eller väljer andra transporter än bil, säger Svante Axelsson.

Läs PM om opinionsmätningsresultatet: http://www.naturskyddsforeningen.se/upload/press/pm-klimatstyrmedel.pdf

SIFO:s rådata: http://www.naturskyddsforeningen.se/upload/press/sifo-klimatstyrmedel.pdf

För frågor kontakta: Svante Axelsson, generalsekreterare 070-728 25 85 svante.axelsson@naturskyddsforeningen.se Emma Lindberg, klimathandläggare 0705-63 54 11 emma.lindberg@naturskyddsforeningen.se Eva-Lena Neiman, tf presschef, 070-7940407 eva-lena.neiman@naturskyddsforeningen.se