Välkomna på örnfest - det lyckade miljöprojektet!

För 40 år sedan var havsörn och pilgrimsfalk på randen till utrotning, förgiftade av PCB, DDT och kvicksilver. Naturskyddsföreningen startade två räddningsprojekt för de mäktiga rovfåglarna och idag har både havsörn och pilgrimsfalk livskraftiga stammar. Välkomna att fira det med oss och - såklart - havsörn! En åtel garanterar förhoppningsvis fina örnbilder. Och eftersom arterna är känsliga för nya miljögifter deltar även forskare och politikerna och berättar om nya hot mot rovfåglarna och hur man kan bemöta dem.

Tid: Torsdagen den 22 mars kl 8.30-12.30. Enkare lunch serveras kl 12. Till örnarna dukas det upp kl 12.30

Plats: Bergshamra bygdegård, 50 km norr om Stockholm. Gemensam transport ordnas från Stockholm för den som önskar

Medverkande:  Björn Helander, projektledare för Havsörnsprojektet, Peter Lindberg, projektledare för Pilgrimsfalksprojektet, Mikael Karlsson, Naturskyddsföreningens ordförande, Cynthia de Wit, forskare samt politiker och representanter från Naturvårdsverket.

För frågor kontakta: Louise Wileen Bjarke, presschef Naturskyddsföreningen, 070-884 77 28

Anmäl dig på www.naturskyddsforeningen.se/havsorn och fyll i på någon av raderna att du är press och hur många som kommer.