95 små hyresrätter byggs nära Eslövs station

Eslöv behöver fler bostäder så att ortens goda tillväxt kan fortsätta. Nu bygger NCC på uppdrag av Ebo ett nytt kvarter vid tågstationen med 95 hyresrätter, främst 1,5:or och 2:or. Ordern är värd 88 MSEK.

– Vi har nyligen byggt tre hus med 77 lägenheter och 17 radhus för Ebo i Eslöv så vi är glada att även få förverkliga kvarteret Sädesärlan. Precis som tidigare bygger vi ett så kallat lågenergihus som använder 30 procent mindre energi än vad byggreglerna kräver. På sikt gynnar det både miljö och kostnader, säger affärschef Jörgen Christiansson, NCC i Lund.

Kvarteret får ett mycket centralt läge vid tågstationen. Stort fokus har lagts på att skapa mindre lägenheter vilket efterfrågas i Eslöv. 80 procent av de 95 hyreslägenheterna är anpassade till små hushåll: 47 stycken blir 1,5:or på 47,5 kvadratmeter och 30 stycken är tvåor på 59­–61 kvadratmeter men det finns även treor och fyror.

NCC:s arbete startar omgående och första inflyttningen beräknas ske i december 2015. Fastigheten består av fyra huskroppar i en sluten kvadrat i fem våningsplan. Ett gemensamt miljöhus för återvinning, samt cykelparkering finns i bottenplan.

­– Eslöv har, med sitt nära läge till Lund, vuxit stadigt med flera hundra invånare per år under 2000-talet, men utbyggnaden av bostäder har inte skett i den takt som tillväxten krävt. Med satsningen på Sädesärlan möter Ebo behovet av nya hyresrätter i ett attraktivt läge. Satsningen kan också ses som ett första steg i arbetet med att utveckla Östra delen av Eslöv som har stor potential för framtida boende, Säger Joakim Ahlin, vd på Ebo, Eslövs bostads AB.

Som mest sysselsätts ett 40-tal byggnadsarbetare och tjänstemän i byggarbetet.

Huset byggs på en tomt som på senare år använts som pendlarparkering. Kommunen har skapat nya parkeringsmöjligheter som ersättning när byggarbetet startar under maj månad.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jörgen Christiansson, affärschef, NCC Construction Sverige. Telefon 046-19 75 22

Jenny Johnsson, kommunikationsansvarig Södra Sverige, NCC Construction Sverige. Telefon 070-589 67 59

Presstelefonen NCC 08-585 519 00 eller press@ncc.se

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press. NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2013 hade NCC i Sverige en omsättning på 58 Mdr SEK och cirka 18 500 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: