• NCC/

Inclusive City Academy – en utmaning i inkluderande medborgardialog

Läs original

Hållbar utveckling och inkluderande urbanisering kräver nya kunskapsutbyten. Därför startar NCC ”Inclusive City Academy” – en 36-timmarsutmaning där tre studentteam från högskola- och universitet ska ta fram en inkluderande medborgardialog för hållbara byggprojekt. Torsdagen den 1 december presenteras det vinnande förslaget på Dome of Visions i Stockholm.

– Vi arbetar redan med en dialogmodell i framkant. Men det gör inte att vi kan luta oss tillbaka. Vi vill driva utvecklingen och måste attrahera de ingenjörer som har intresse för samhällsutveckling och social hållbarhet., säger Madeleine Nobs, chef affärsutveckling, NCC Building Sweden.

Denna gång ligger fokus på medborgardialog och inkludering. Hur kan medborgare och boende få bättre möjligheter att forma de städer de lever i? Hur ser en modernare och mer inkluderande medborgardialog ut? Vikten av dessa frågor framkom i undersökningen theinclusivecity.com som NCC lät genomföra tidigare i år.

– Undersökningen visar att stadsbor i samtliga nordiska länder känner sig exkluderade i sina städer och att segregationen ökar, berättar Anna Trane presschef på NCC och ansvarig för rapporten.

Deltagarna kommer att presentera sina lösningar för en jury som utser den vinnande lösningen direkt på plats. Juryn består av Viktoria Walldin, socialantropolog på White Ariktekter, Ulf Nykvist, vd för Botkyrkabyggen, Klas Ruin, grundare Spridd, Staffan Åkerlund, chefredaktör och ansvarig utgivare för Byggindustrin, Salar Rashid, Socialdemokraterna i Stockholm samt Christofer Hök, projektutvecklare på NCC för Hållbar renovering i Fittja.

– Vi ser en stor potential kunskapsutbyten mellan studenter och NCC och hoppas attrahera nya talanger som driver NCC:s vision om att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna, säger My Kiiman-Håll, chef Employer branding på NCC.

Tid:                    Torsdagen den 1 deember kl 15.00

Plats:                Dome of Visions, Vallhallavägen 79 i Stockholm

Lättare förtäring serveras. Välkomna!

För ytterligare information, vänligen kontakta:

My Kiiman-Håll, Head of Employer branding NCC 070 569 51 82
Madeleine Nobs, chef affärsutveckling NCC Building Sweden 070 247 11 80
Christofer Hök, projektutvecklare på NCC för Hållbar renovering i Fittja 070 893 25 51
Anna Trane, Head of Corporate Media Relations, NCC 070 8847469

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC: bildbank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning exklusive Bonava på 53 Mdr SEK och 16 000 anställda 2015. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.