Jyri Salonen blir affärsområdeschef för NCC Roads

Läs original

Jyri Salonen utses till ny affärsområdeschef för affärsområdet NCC Roads från och med 1 februari, 2015.

– Jag välkomnar Jyri Salonen som affärsområdeschef för NCC Roads och som ny medlem i NCC:s koncernledning. Hans erfarenheter från olika roller såväl inom NCC Roads som från andra internationella företag kommer att vara av stort värde för NCC, säger Peter Wågström, koncernchef för NCC.

Jyri Salonen kommer närmast från rollen som divisionschef på NCC Road Services, vilken han har innehaft sedan januari 2014 efter fyra år som affärsenhetschef för NCC Roads i Finland. Jyri anställdes på NCC Roads i Finland som ekonomichef sommaren 2008. Tidigare har Jyri Salonen arbetat inom oljeindustrin internationellt på ExxonMobil och i Finland på Esso.

– Det är en ära för mig att ta över ansvaret som affärsområdeschef för NCC Roads. Mitt fokus framåt är att arbeta vidare med en nordisk organisation för NCC Roads med målet att öka kund- och säljfokus. NCC Roads utveckling av nya produkter och lösningar inom hållbarhet är mycket lovande och jag ser fram emot att satsa mer inom detta område, säger Jyri Salonen.

NCC Roads nuvarande affärsområdeschef, Göran Landgren, fortsätter att arbeta för NCC på koncernnivå ansvarig för speciella initiativ och projekt. Göran Landgren kommer att rapportera till koncernchef Peter Wågström.

– Göran Landgren har gjort ett fantastiskt jobb på NCC Roads. Han har en lång erfarenhet av olika områden och från olika befattningar på NCC och jag uppskattar verkligen att få möjlighet att arbeta tillsammans med Göran kring specifika koncerninitiativ och projekt, säger Peter Wågström koncernchef på NCC.

NCC Roads är det näst största affärsområdet inom NCC med cirka 4 000 anställda, en omsättning på närmare 12 miljarder SEK och med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Sankt Petersburg (i Ryssland). Under 2014 sjösatte NCC Roads en ny nordisk organisation för att öka kundfokus och nå affärområdets strategiska mål.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Peter Wågström, VD och koncernchef för NCC, telefon +46 70 527 31 31

Jyri Salonen, Affärsområdeschef NCC Roads +35 850 316 07 40

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC: bildbank

Informationen är sådan som NCC AB kan vara skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 16 december 2014, kl. 14:30.

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press. NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2013 en omsättning på 58 Mdr SEK och 18 500 anställda.