NCC bygger 56 bostadsrätter vid Nissans kaj

Läs original

Stadskärnan i centrala Halmstad växer när ett eftertraktat område tar form. På Söderkaj bygger NCC brf Vågen åt HSB Projektpartner AB. Det är den tredje etappen miljöcertifierade bostadsrätter. Beräknad inflyttning är i maj 2017. Ordervärde 78 MSEK.

– Människor ser mycket positivt på att Söderkaj bebyggs och området är nu väl etablerat. Det fantastiska läget utmed älven Nissan gör att många har fått upp ögonen för projektet, säger Stefan Sandahl, projektledare på HSB Projektpartner AB.

Efterfrågan på bostäder är stor och sedan i höstas pågår en byggboom i staden med byggstart för flera hundra bostäder av olika typer. Folk från hela Sverige är intresserade av bostäderna på Söderkaj. Hit flyttar många yngre par och villasäljare. Den största gruppen kommer från närliggande städer samt Halmstad.

Brf Vågen består av två byggnader om 5 – 7 våningar. Bostadsrätterna får en grön innergård och vågformade, stora inglasade balkonger. Ett underjordiskt garage med 21 parkeringsplatser nås med hiss. Det planeras även för tolv parkeringsplatser utanför husen.

– Samarbetet har varit mycket lyckat under framtagandet av projektet. Vi har fått förtroendet av HSB att bygga ytterligare nya bostäder i området. Det visa på vår stora kunskap och erfarenhet, säger David Fritzson Bratt, affärschef på NCC.

Med miljöcertifieringen Miljöbyggnad Silver är materialen noga utvalda och lågenergiklassade. Miljöbyggnad omfattar låg klimatpåverkan, en hälsosam inomhusmiljö och sunda materialval.

– Den nya stadsdelen och områdets två tidigare etapper talar för ett stort intresse. Stadskärnan når man med en promenad på cirka fem minuter. Lokaltrafiken kör genom området och det finns förskolor på Söderkaj samt grundskola och gymnasieskola i närheten, berättar David Fritzson.

Byggstarten sker i november och produktionstiden är beräknad till 18 månader. Inflyttning sker i maj 2017.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

David Fritzson Bratt, affärschef, NCC Construction Sweden
Jenny Johnsson, kommunikationsansvarig Södra Sverige, NCC Construction Sweden

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC:s bildbank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen inom bygg, fastighetsutveckling och infrastruktur i norra Europa med en omsättning på 57 Mdr SEK och 18 000 anställda 2014. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.

Taggar: