NCC bygger bostadskvarter i Tyresö för 420 MSEK

Läs original

NCC ska i samverkan med Tyresö Bostäder AB bygga 206 hyreslägenheter i närheten av Tyresö Centrum. Projektet omfattar även ett parkeringshus med 1 000 kvm kontorsyta. Ordervärdet uppgår till 420 MSEK och registreras i det 4:e kvartalet.

Det nya bostadskvarteret ska uppföras i kvarteret Hasselbacken där den befintliga bebyggelsen är riven för att ge plats åt nya bostäder. De 206 lägenheterna fördelas på sex hus om fem till sex våningar. I området kommer NCC också att bygga ett parkeringshus samt kontorslokaler.

- Vi är tacksamma över förtroendet att tillsammans med Tyresö Bostäder få bidra till bostadsutvecklingen i Tyresö Kommun, säger Henrik Landelius chef NCC Building i Sverige.

Bygget startar omgående för att färdigställas i sin helhet under hösten 2019. De första hyresgästerna beräknas kunna flytta in under sommaren 2018.

-Vi har utvecklat det här området i samverkan vilket innebär att vi gemensamt kunnat styra kostnader och kvalitet mot uppställda objektspecifika mål i ett öppet arbetsklimat. Vi är mycket glada att nu få påbörja byggnationen säger Maria Öberg, VD för Tyresö Bostäder.

Affären registreras i det fjärde kvartalet 2016 i affärsområdet NCC Building.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Sofia Stendius, affärschef NCC Building Sweden, +46 (0)70-0887218
Anna Trane, Head of Corporate Media Relations, NCC, +46 (0)70 884 74 69

NCC:s presstelefon 08-585 519 00 eller press@ncc.se

Denna information är sådan information som NCC AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 1 december 2016 kl. 16.30 CET.

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen inom bygg, fastighetsutveckling och infrastruktur i norra Europa med en omsättning på 62 Mdr SEK och 18 000 anställda 2015. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. Vår vision är att förnya vår bransch och skapa de bästa hållbara lösningarna. NCC bygger bostäder, kommersiella fastigheter, industrilokaler och offentliga byggnader, vägar och anläggningar samt övrig infrastruktur. NCC erbjuder även insatsvaror för byggproduktion, såsom kross och asfalt, samt svarar för beläggning, drift och underhåll av vägar. NCC hade år 2015 en omsättning på drygt 53 Mdr SEK och 16 000 anställda, exklusive NCC:s tidigare bostadsutvecklingsaffär som börsnoterades som ett eget bolag i juni 2016.