NCC bygger kontor på Arlanda åt Swedavia för 480 MSEK

NCC Construction Sverige har fått i uppdrag att bygga ett nytt kontorshus vid Arlanda flygplats. Uppdragsgivare är Swedavia och entreprenaden beräknas vara värd omkring 480 MSEK. Projektet genomförs i partnering mellan NCC och Swedavia. Projektering inleds omgående och byggstart och orderregistrering beräknas till första kvartalet 2013.

Orderregistrering och byggstart förutsätter nödvändiga myndighetstillstånd samt att Swedavias slutgiltiga investeringsbeslut fattas.

Det nya kontorshuset benämns Sense building och är en del av Airport City Stockholm. Ambitionen med Airport City Stockholm är att åstadkomma en hållbar stadsutveckling och en levande stadsmiljö kring Arlanda.

- Sense Building är ett otroligt spännande projekt och det känns mycket bra att vi nu har valt NCC som entreprenör, säger Jan Egenäs, vd på Swedavia Real Estate. Det här är ett stort steg mot vår vision om en mer levande flygplats som förser företag och hyresgäster med alla de fördelar vårt unika kommunikationsläge ger. Valet av entreprenör är en viktig milstolpe i projektet.

Projektet genomförs i partnering Det är en strukturerad samarbetsform där byggherre, konsulter och entreprenörer gemensamt löser en bygguppgift. Metoden baseras på ett öppet och förtroendefullt samarbete där parternas yrkeskunskaper kompletterar varandra genom projektets alla skeden.

- Nu får vi möjlighet att fortsätta vårt partneringsamarbete med Swedavia där vi kan bidra med vår kunskap och erfarenhet avseende kontorshus. För närvarande håller vi på att färdigställa Clarion Hotell i direkt anslutning till Sense Building, säger Lars Westman, avdelningschef NCC Construction, Avdelning Hus, region Stockholm Mälardalen.

Sense Building kommer miljöklassas enligt Breeam. Projektet kommer att sysselsätta mellan 150 och 200 personer. Kontorshuset beräknas stå färdigt i juli 2015.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lars Westman, avdelningschef, region Stockholm/Mälardalen, NCC Construction Sverige Telefon +46 (0)8-585 512 67
Magnus Jonsson, chef extern kommunikation, NCC AB Telefon +46 (0)8 585 522 46

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, e-post: press@ncc.se

Informationen är sådan som NCC AB kan vara skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den , kl. .

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2011  en omsättning på 53 Mdr SEK och 17 500 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.