NCC bygger ny innebandyarena i Västerås

Läs original

NCC bygger Västerås nya arena för innebandy i området Rocklunda. Här finns även möjlighet till evenemang med plats för upp till 2 000 åskådare. Ordern från Rocklunda Fastigheter AB är värd 105 MSEK.

– Vi ser att Rocklundaområdet har alla möjligheter att verkligen sätta Västerås på kartan när det gäller idrottssatsningar. Den nya innebandyarenan är efterlängtad och blir ett välkommet tillskott i vår vision om att utveckla dagens Rocklunda för att möta framtidens behov, säger Jan-Erik Lahti, fastighetschef på AB Arvid Svensson som äger Rocklunda Fastigheter AB.

Den nya arenan ska i första hand användas för innebandy och uppfylla gällande krav för högsta serien, Svenska Superligan. Det blir en modern och funktionell anläggning med två planer. En större hall med läktare för 1 200 personer och en träningshall.

Även andra evenemang, som konserter, ska kunna arrangeras i arenan och då ta emot en publik på 2 000 personer vid parkettsittning.

Byggnaden kommer även att rymma omklädningsrum, kontor, föreningskansli och café.

Området Rocklunda ligger cirka 2 kilometer från Västerås centrum. Det är idag den största sammanhållna idrottsanläggningen i Sverige med utomhus- och inomhusarenor för idrott och fritid, mässor, konserter och konferenser.

– I NCC har vi stor erfarenhet av att bygga idrottshallar, vilket bidrar till en smidig och kostnadseffektiv byggprocess. Nu ser vi fram emot att bidra till det växande idrottslivet i Västerås, säger Ulf Ericsson, produktionschef NCC Building.

Nu startar arbetet med att utforma byggnaden och därefter påbörjas bygglovsprocessen. Preliminärt sätter markarbetena igång efter sommaren och arenan beräknas stå klar i januari 2020.

Ordervärdet uppgår till 105 MSEK och registreras i första kvartalet i affärsområdet Building.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ulf Ericsson, produktionschef NCC Building, 070-298 75 64
Linda Sällström, kommunikationsansvarig NCC Mälardalen, 08-585 518 70

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC:s Mediabank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på närmare 55 Mdr SEK och 17 800 anställda 2017. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på 55 Mdr SEK och 17 800 anställda 2017. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.