NCC bygger om f d Svea Livgarde i Stockholm för 145 miljoner

NCC bygger om f d Svea Livgarde i Stockholm för 145 miljoner NCC har tagit hem en order på ombyggnad av f d Svea Livgarde i Stockholm. Beställare är Vasakronan AB. Kontraktssumman uppgår till 145 miljoner kronor. Arbetet utförs på totalentreprenad. Svea Livgardes gamla kasernbyggnader inom Kv Garnisonen i Stockholm stod färdiga år 1886. Byggnaderna fick sitt nuvarande utseende år 1906. Numera är fasaderna K-märkta. Sedan mitten av 1960-talet har lokalerna varit uthyrda till Socialstyrelsen som flyttade ut i somras. Nu skall husen renoveras och anpassas för den nya hyresgästen SIFO. Projektet avser ombyggnad av fyra huskroppar i fyra plan. Totalt kommer cirka 700 personer att arbeta här. Husen kommer att förses med interntrappor och i samtliga hus installeras nya hissar. Det kräver komplicerade betongarbeten samt sprängning av befintliga kallmurar i källarvåningen. Byggtiden är extremt kort. Redan i juni nästa år startar inflyttningen. Runt 60 egna yrkesarbetare kommer att vara sysselsatta med byggnationen. Ytterligare upplysningar lämnas av Per Lind. Affärschef på NCC Hus i Stockholm, tfn 08-782 00 00 Projektchef är Lars-Åke Beckstrand, tfn 070-632 07 08. Lagbas på bygget är Karl Schelander. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/08/12/19990812BIT00100/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/08/12/19990812BIT00100/bit0002.pdf