NCC bygger trähöghus i Örebro

Läs original

NCC ska på uppdrag av Örebrobostäder bygga cirka 70 hyresrätter och en förskola med tio avdelningar i Örebro. Projektet som består av tre huskroppar kommer att byggas helt i trä. Ordervärdet uppgår till 212 MSEK.

– Äntligen sätter vi nu spaden i marken för detta efterlängtade projekt. Vi har valt att bygga ett hållbart kvarter i betong och trä och där vi hoppas att vi kan förenkla för de boende i kvarteret Norrstjärnan med närhet till förskola och befintliga Norrbyskolan, säger Ulf Rohlén, vd, Örebrobostäder.

NCC ska bygga en modern och rymlig förskola med tio avdelningar som kommer att ligga i bottenplan. Förskolan kommer att vara cirka 2 000 kvadratmeter stor och rymma 180 barn. Ovanför förskolan byggs cirka 70 hyresrätter fördelade i tre huskroppar med vardera sex våningar. Lägenheterna kommer att ha två till fyra rum och kök.

Förskolan i bottenplan byggs i betong och ovanpå placeras tre hus där stomme, väggar och våningsplan består av trä. Byggsystemet består av massivt korslimmat trä som ger en stabil konstruktion.

– Det här projektet är en totalentreprenad i samverkan. Genom detta kan vi på ett smidigt sätt lösa uppdraget i en öppen dialog och löpande fatta gemensamma beslut, mellan oss och vår beställare. Det ger ett bra slutresultat, säger Robert Davidsson, produktionschef på NCC i Örebro.

Markbearbetningen har inletts och grundläggning av betongplattan startar vecka 21. Resning av stomme startar under hösten. Inflyttning sker under första delen av 2020.

Ordervärdet om 212 MSEK registrerades i andra kvartalet 2018 i affärsområde NCC Building.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Robert Davidsson, produktionschef, NCC Building Örebro 070-488 68 05
Anni Axelsson, kommunikationsansvarig NCC Building Mellan/Nord 070-205 32 87

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.seNCC:s Mediabank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på närmare 55 Mdr SEK och 17 800 anställda 2017. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på 55 Mdr SEK och 17 800 anställda 2017. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.