NCC bygger upplyst kontor i Jönköping

Läs original

Med bästa skyltläge bygger NCC ett nytt kontor i Jönköping. Den belysta glasfasaden gör kontoret till en ljuspunkt vid E4:an. Kund är fastighetsbolaget Västerhuset AB. Ordern har ett värde om cirka 85 MSEK.

– Vi vill vara med när Jönköping växer. Tillsammans med Västerhuset fortsätter vi att utveckla området utmed E4:an och Kinnarps arena med kontor och handel. Det nya kontoret kommer att få bästa skyltläge, säger Martin Suurkuusk, affärschef på NCC Construction.

Den nya kontorsbyggnaden omfattar 5 000 kvm i två våningsplan, samt källare med garage och teknikutrymmen, ca 2 500 kvm. Fasaden blir en så kallad dubbelfasad av glas som både släpper in ljus och stänger ute ljud. Samtidigt skapar glasfasaden en upplyst ljuspunkt invid E4:an och infarten till Jönköping.

– Vi har valt att satsa extra på belysningen i det här projektet. Vårt mål är att i största möjliga utsträckning använda energisnål belysning, exempelvis LED. Tillsammans med glasfasaden ger det ett modernt intryck, samtidigt som det är bättre för miljön, säger Pier Skörd, fastighetschef på Västerhuset.

Utbyggnaden av Västerhusets tomt började med lokaler för Stenbergs. Ett projekt som belönades med Jönköpings kommuns stadsbyggnadspris. Under november färdigställde NCC även en lagershop för NetOnNet på området.

Tredje etappen, som omfattar kontor, har påbörjats och väntas stå klar för inflyttning våren 2016. Detta projekt har liksom de tidigare genomförs i NCC Partnering, en samverkansform där NCC och Västerhuset tillsammans löser uppdraget i öppen dialog med projektets bästa i fokus.

Sensys Traffic blir en av hyresgästerna i det nya kontoret. De har valt läget invid E4:an för sitt nya huvudkontor. Även NCC Constructions Jönköpingskontor kommer att flytta till de nya lokalerna.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Martin Suurkuusk, affärschef NCC Construction
Telefon 036-30 16 30 eller 070-605 81 44
Lena Fridholm, kommunikationsansvarig
Telefon 036-30 16 08 eller 070-360 37  16

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC: bildbank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen inom bygg, fastighetsutveckling och infrastruktur i norra Europa med en omsättning på 58 Mdr SEK och 18 500 anställda 2013. NCC är börsnoterat på Nasdaq OMX Stockholm.

Taggar: