NCC bygger ut lager åt Arla i Linköping

Läs original

NCC bygger ut kyllager och emballagelager åt Arla Foods i Linköping. Utbyggnaden ska ge plats åt ett växande sortiment specialprodukter som tillverkas vid mejeriet. Ordern är värd cirka 45 MSEK.

– Vi har de senaste åren utökat vårt sortiment av laktosfria produkter och specialprodukter som Crème Fraiche, Yoggi och Arla Ko-produkter. Det gör att vi nu behöver större lagerkapacitet för både färdiga produkter och emballage, säger Jörgen Grauss, mejerichef vid Arla Foods i Linköping.

Kyllagret byggs ut med 575 kvadratmeter och emballagelagrets yta ökar med 1 550 kvadratmeter. NCC ska också bygga en mätkammare för mejeriets neutraliseringsanläggning där vatten och kemikalier från rengöring av processutrustningen neutraliseras innan det går vidare ut i kommunens avloppsnät.  Ett komplicerat arbete med pålning och ledningsdragning inne på det trånga mejeriområdet.

– Vi har sedan många år ett bra samarbete i partnering med Arla Foods och byggde ut kyllagret i Linköping 2015. Att bygga i direkt anslutning till mejeriets pågående verksamhet är stor en utmaning och vi kommer att ha stort fokus på planering och logistik, säger Andreas Saltin, affärschef NCC Building.

Arbetena har inletts och de nya lagerytorna ska stå klara i december 2017.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Andreas Saltin, affärschef NCC Building, 073-942 73 16
Lena Fridholm, kommunikationsansvarig NCC Sverige Öst, 070-360 37 16

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC:s Mediabank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och astighetsutveckling med en omsättning på 53 Mdr SEK och 17 000 anställda 2016. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.

Taggar: