NCC bygger vägtunnel på Färöarna för ca 270 MSEK

NCC bygger vägtunnel på Färöarna för ca 270 MSEK NCC har fått i uppdrag av Nordoyatunnilin, som ägs av det färöiska landsstyret, att bygga en vägtunnel mellan två öar på Färöarna. Det totala bygguppdraget är på 316 MSEK och NCCs andel är ca 270 MSEK. Vägtunneln blir en 6,2 km undervattenstunnel som ska förbinda de nordligaste öarna Eysturoy och Bordoy, där orten Klaksvig ligger. Projektet omfattar bland annat sprängning av 420 000 kubikmeter berg. Arbetena inleds snarast och vägtunneln beräknas vara klar i augusti 2006. NCC har tidigare haft uppdraget att bygga Färöarnas första undervattenstunnel, Vagartunneln, som förbinder ön Vagar, där Färöarnas enda flygplats ligger, med ön Streymoy, där huvudstaden Torshavn är belägen. Denna tunnel påbörjades hösten 2000 och överlämnades till kunden i januari i år, nästan ett halvår före utsatt tid. NCC International Denmark och NCC Construction i Norge samarbetar i projektet med lokala färöiska entreprenörer. Ytterligare information: Niels Larsen, regionchef NCC International Denmark, tel +45 3910 4024 Knut Liavaag, distriktschef NCC Construction i Norge, tel +47 2298 6730 Gisela Lindstrand, presschef NCC AB, tel 08 585 52346 eller 070 392 9500 Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.info NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2002 en omsättning på 45 Mdr SEK och 25 000 anställda. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/12/20031112BIT00960/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/12/20031112BIT00960/wkr0002.pdf

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på 55 Mdr SEK och 17 800 anställda 2017. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.