NCC får order på gaslager i Kina

NCC får order på gaslager i Kina NCC har tecknat ett kontrakt med BP Ningbo Huadong LPG Co, Ltd, för att uppföra ett nytt gaslager i Kina. Projektet drivs i konsortium med det japanska byggföretaget Chiyoda. NCC ansvarar för utförandet av underjordsarbeten. Det totala värdet av projektet är MSEK 850 (96.5 million US$), varav NCCs andel är ca 20 procent. Projektet kommer att bli det största bergrummet gaslagring i Kina när det är klart. - Uppdraget från ett stort internationellt bolag som BP Amoco är mycket glädjande, säger Per Nielsen, chef för NCC International. Det visar att vår tekniska kompetens inom underjordsarbeten är mycket konkurrenskraftig och håller en mycket hög internationell nivå. Det här är ett av våra första projekt i Kina, men vi ser stora möjligheter att utanföra liknande projekt i andra provinser i Kina. Projektet, som är beläget på ön Daixie Dao, 45 km utanför Ningbo söder om Shanghai, tillhör en av Kinas utvecklingszoner. Bergarbeten kommer att starta i maj och pågå till december nästa år. Ca 20 medarbetare från NCC-koncernen kommer att sysselsättas i uppstartsskedet, men genomsnittligt kommer 12 experter att vara sysselsatta under projekttiden. Totalt kommer ca 300 personer att sysselsättas i projektet. Ytterligare upplysningar lämnas av Per Nielsen, NCC International, 08-655 21 53. En karta som visar var Ningbo är beläget finns på NCCs hemsida, www.ncc.se Där finns även denna och tidigare pressreleaser. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/22/20000322BIT00170/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/22/20000322BIT00170/bit0002.pdf

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på 55 Mdr SEK och 17 800 anställda 2017. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.