• NCC/

NCC finalist till årets Digital Disruptor i cirkulär ekonomi vid World Economic Forum

Läs original

World Economic Forum har utsett NCC: s plattform för smartare hantering av sekundära material, Loop Rocks, som finalist till priset årets Digital Disruptor inom cirkulär ekonomi.

– Vi är hedrade att World Economic Forum väljer NCC som en av finalisterna för detta prestigefyllda pris. Plattformen som vi har tagit fram är ett bra exempel på hur vi kan ta nya positioner i vårt ekosystem och bidra till en cirkulär ekonomi, säger Jyri Salonen affärsområdeschef för NCC Industry.

Loop Rocks är en öppen plattform och app för smartare och effektivare hantering av sten, jord och andra sekundära konstruktionsmaterial på byggarbetsplatser, mellan företag och privatpersoner. Med Loop Rocks matchar NCC utbud och efterfrågan av andrahandsmaterial på byggarbetsplatser genom att ”loopa” materialet direkt mellan platserna.

– Vi ville skapa möjligheten att effektivt hantera sekundära material och fyllnadsmassor i byggbranschen. Med Loop Rocks utmanar vi spelare som tjänar pengar på dagens ineffektiva hantering och öppnar samtidigt upp för andra att ansluta till ekosystemet, säger Anders Torell, chef för Business Transformation och Digitalisering på NCC Industry.

Loop Rocks lanserades i slutet av juni och NCC ha redan hanterat närmare en halv miljon ton sekundärmaterial och anslutit över 100 byggarbetsplatser runt om i Sverige till plattformen.

Det amerikanska analysföretaget Gartner Group lyfter fram NCC och Loop Rocks som en av tre internationella företag tack vare sitt disruptiva förhållningssätt till traditionell masshantering och sitt bidrag till cirkulär ekonomi på årets Gartner Symposium ITXPO.

Vinnaren av priset årets ”Digital Disruptor” inom cirkulär ekonomi kommer att presenteras på World Economic Forum i Davos.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anders Torell, Head of Business Transformation & Digitalization, NCC Industry, +46 (0)70 605 85 14
Jyri Salonen, affärsområdeschef NCC Industry +46 (0)70 088 70 57
Anna Trane, Head of Corporate Media Relations, NCC + 46 (0)708 84 74 69

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC: bildbank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen inom bygg, fastighetsutveckling och infrastruktur i norra Europa med en omsättning exklusive Bonava på 53 Mdr SEK och 16 000 anställda 2015. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.