NCC först med mobil app till projektportal för ökad samordning

NCC lanserar som första byggbolag i Sverige ett mobilt stöd till sin projektportal så att kunder, underleverantörer och NCC lätt kan uppdatera och läsa om byggprojektet i mobil eller surfplatta oavsett var de är. Lösningen är utvecklad i samarbete med Frontwalker.

– Många kunder, särskilt kommuner, har efterfrågat och drivit på möjligheten att ha uppdaterade dagböcker och underrättelser om bygget utan att vara vid datorn. Telefonen eller surfplattan har de alltid med och appen ger en snabb överblick oavsett var de befinner sig, säger Ulf Larsson, projektledare för den mobila portalen.

Med ökad tillgänglighet och snabbare uppdatering har alla samma färska information. Det förväntas öka förståelsen, samordningen och effektiviteten i projekten.

Efter sommaren räknar NCC med att kundens projektdeltagare och underentreprenörer har tillgång till det mobila stödet. I januari lanserades den till 3 000 NCC-anställda, för att komma igång och börja testa den för kunderna.

Hittills har nästan 700 NCC-anställda testkört det mobila stödet, både i större projekt som bygget av nya Musikhögskolan i Stockholm och lite mindre som nya Alléskolan i Jönköping. Portalen är enkel att använda och baserad på det behov platschefer och arbetsledare har i ett byggprojekt.

– Nu har jag alla ritningar, dokument och information på fickan och kan snabbare ge både yrkesarbetare och beställare de svar de behöver. Det spar tid att slippa gå och hämta rätt ritning och anteckningar och kontroller blir mer relevanta när jag gör dem löpande och kan lägga till en nytaget foto, säger Roger Norén, NCC:s platschef, Alléskolan.

– Kunskapen hur man använder appar är redan hög. Vårt mål är att erbjuda det enklaste och bästa mobilstödet i byggbranschen för både små och stora projekt och interna och externa användare. Vi hoppas att vår mobila lösning underlättar och blir standard för hela branschen, säger Ulf Larsson.

Projektportalen Mobil är anpassad till både Windows-, Android- och iOS-enheter.

Mobila fördelar för alla parter:

– Skriva och läsa dagbok. Kan lätt kompletteras med nya bilder som kan säga mer än tusen ord.

– Informera och fördela arbetsuppgifter - så att alla vet vad som ska utföras.

– Dokumentera och läsa NCC:s kontroller – arbetsmiljöronder för säkerhet och egenkontroller.

– Uppdatera och se aktuella dokument och ritningar – till exempel inför eller på ett möte.

– Nå aktuell kontaktinformation till alla deltagare i projektet.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Ulf Larsson, projektledare implementering, NCC Construction Sweden. Tel: 08-585 519 55

Ulf Thorné, kommunikationschef, NCC Construction Sweden. Tel: 08-585 523 46, 070-214 77 27

NCC:s presstelefon 08-585 519 00 eller press@ncc.se

Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se/press. NCC i Sverige består av affärsområdena NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads och NCC Housing. 2013 hade NCC AB en omsättning på 58 Mdr SEK och cirka 18 500 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: