NCC förvärvar fastighet i Malmös bästa affärsläge för 287 Mkr

NCC förvärvar fastighet i Malmös bästa affärsläge för 287 Mkr NCC Fastigheter har träffat avtal med SEB Trygg Liv om förvärv av en fastighet i centrala Malmö för 287 Mkr samt försäljning av tre bostadsfastigheter i Uppsala och Göteborg. Köpeskillingen för de sålda fastigheterna uppgår till 303 Mkr, vilket medför ett resultat på -7 Mkr. Den förvärvade fastigheten ligger på Södergatan i Malmös bästa affärsläge. Den uthyrbara arean uppgår till 20 000 kvm, varav 10 600 kvm är butiker och 6 200 kvm är kontor. Till fastigheten hör också en betydande byggrätt. NCC Fastigheter kommer successivt att modernisera fastigheten samt att skapa nya ytor för kontor. De två sålda bostadsfastigheterna i Uppsala, som färdigställdes 1990 respektive 1991, är på sammanlagt 22 400 kvm. Bostadsfastigheten Gårda i Göteborg stod klar 1996 och den uthyrbara ytan uppgår till 8 500 kvm. En del av fastigheten kommer att avstyckas och behållas av NCC Fastigheter för fortsatt utveckling. - Den nu genomförda affären med SEB Trygg Liv visar på möjligheterna att förvärva attraktiva utvecklingsfastigheter genom att erbjuda förvaltningsfastigheter i utbyte, säger Magnus Mannesson, VD för NCC Fastigheter. - Förvärvet förstärker vår roll som betydande aktör i den starkt expanderande Malmö- och Öresundsregionen. Tillträde sker den 2 maj år 2000. För ytterligare information vänligen kontakta: Magnus Mannesson, VD NCC Fastigheter, 08-655 22 75 eller 070-512 18 90 eller Lars-Olof Hallberg, chef strategisk affärsutveckling, 08-655 22 06 eller 070-316 22 06 Arne Pier, chef region Malmö, 040-31 71 54 eller 070-317 23 27. Denna och tidigare pressreleaser finns även på www.ncc.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/17/20000317BIT00350/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/17/20000317BIT00350/bit0002.pdf

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på 55 Mdr SEK och 17 800 anställda 2017. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.