NCC fullföljer förvärvet av polskt anläggningsföretag

NCC fullföljer förvärvet av polskt anläggningsföretag NCC förvärvar 75 % av aktierna i det polska anläggningsföretaget Hydrobudowa. Övertagandet sker i mars månad och genom förvärvet stärks utvecklingen av NCCs anläggningsverksamhet i Polen och Östersjöregionen. Hydrobudowa är ett börsnoterat anläggningsföretag med tonvikt på marina anläggningar, broar och grundläggning. Företaget har en omsättning på ca 270 MSEK och har ca 600 anställda. 1998 beslöt NCC att Polen skulle bli en av koncernens hemmamarknader och samma år grundades NCC Polska, vars verksamhet i första hand är koncentrerad till de mest expansiva delarna av landet. Flertalet av NCCs affärsområden är nu verksamma i Polen. Det definitiva genombrottet på den polska marknaden fick NCC i oktober förra året genom en order på 2,7 miljarder SEK för att bygga och driva A2- motorvägen som går mellan tyska gränsen och Warszawa. Förvärvet av Hydrobudowa är ett led i arbetet att mobilisera resurser till A2- projektet, vars byggstart sker i mars. För frågor, vänligen kontakta: Janusz Puzia, VD NCC Polska Sp.z.o.o tel. +48 22 62220 56, +48 601 80 72 33 eller Jan Tojkander, chef NCC Anläggning i Polen, +48 601 61 62 27. Denna och tidigare pressreleaser finns även på www.ncc.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/16/20010216BIT00550/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/16/20010216BIT00550/bit0002.pdf

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på 53 Mdr SEK och 17 000 anställda 2016. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.