NCC har tecknat avtal med Hi3G om 3G-utbyggnad i Sverige

NCC har tecknat avtal med Hi3G om 3G-utbyggnad i Sverige NCC har tecknat avtal med operatören Hi3G om utbyggnaden av infrastruktur för den tredje generationens mobiltelefonnät, 3G. Avtalet gäller etablering och byggnation av minst 500 basstationer i Sverige. Detta är det tredje avtalet som NCC tecknat med 3G-operatör sedan i maj i år. Avtalet med Hi3G gäller totalentreprenad och omfattar projektledning, site-anskaffning, projektering, byggnation och teleinstallation för minst 500 basstationer i Stockholm, Göteborg och Malmö. Arbetena är redan påbörjade. Parterna har kommit överens om att inte uppge ordervärdet. NCC har varit verksamt inom telekommunikation i mer än tio år. När det gäller 3G-utbyggnad i Sverige samarbetar NCC sedan tidigare i år med operatörerna Tele2 och 3GIS. - Vi är det byggföretag som hittills kommit längst när det gäller bygguppdrag för den tredje generationens mobiltelefonnät. För oss är det mycket glädjande och stimulerande att bygga framtidens infrastruktur och att göra det i samarbete med tre stora etablerade operatörer, säger Maged Saleh, affärsenhetschef på NCC Telecom . - Vår ambition är att arbeta tillsammans med ledande byggföretag, och NCC är ett naturligt val av partner. Detta samarbete är en viktig del av utbyggnaden av den infrastruktur som möjliggör Hi3Gs framtida tjänsteerbjudande, säger Chris Bannister, VD Hi3G. Ytterligare information: Maged Saleh, affärsenhetschef NCC Telecom Sverige, tel +46 70 771 5401 Gisela Lindstrand, presschef NCC AB, tel +46 8 585 52346 eller +46 70 392 9500 Niclas Lilja, informationschef Hi3G, tel +46 73 355 7090 Jörgen Askeroth, CTO Hi3G, tel +46 733 557030 NCC är ett av Norden ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC har en årlig omsättning på ca 40 Mdr SEK. Antalet anställda är ca 25 000. Samtliga NCCs pressmeddelanden finns på www.ncc.se Hi3G är innehavare av UMTS licens i Sverige och Danmark. Hi3G expanderar snabbt, stärkta av dess ägare Hutchison Whampoa (60%) och Investor AB (40%), som bägge besitter världsledande industriell och teknologisk erfarenhet. För mer information, vänligen besök www.hi3gaccess.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/13/20011212BIT01410/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/13/20011212BIT01410/bit0002.pdf

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på 53 Mdr SEK och 17 000 anställda 2016. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.